Ett misslyckat försök till årskrönika

Det kanske är dags att sammanfatta 2010. Jag sitter här ännu en av dessa ensamma kvällar. Det känns som om det varit tusentals. Jag är trött och låg och försöker komma på någonting att skriva. Jag läser bakåt och försöker hitta inspirationen. 2008 och året därpå en decenniekrönika.

Om 2010 har jag inget försonande att säga. Inte ikväll. Det är klart att det har hänt  bra saker. Fina stunder med barnen. Fina stunder med människor jag tycker om. Nya möten. Men ändå.

Fan i helvete vilket tungt år det har varit.

Jag är arg, ledsen, besviken, sliten och 40 år gammal. Jag börjar så smått känna av att synen förändras och jag tar gärna av mig glasögonen när jag ska läsa. Rynkorna kring ögonen har blivit fler och djupare. Tanken på att fixa  till magen efter kejsarsnitten kommer att få stanna vid en tanke eftersom jag inte kommer att ha råd.

Det finns ingen form av gemenskap med Pelle kvar. Inte ens som föräldrar, inte som det känns nu. Jag känner mig ensam, sliten och ifrågasatt. Jag har så fullständigt glömt bort hur det känns att vara önskad och efterlängtad. Det kommer förmodligen att följa mig ett bra tag framöver.

Jag hoppas att det vänder nu. Att tillvaron kan få kännas rolig, hoppfull, ny. Att jag snart kommer att kunna titta tillbaka på detta och tänka det var då. Att 2010 var ett tufft år men att det banade väg för 2011.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

14 kommentarer på “Ett misslyckat försök till årskrönika”

  1. Mickis Says:

    Du och dina inlägg är alltid efterlängtade av mig! Sköt om dig!
    /mickis

  2. Mimmi Says:

    Hej!
    Jag instämmer med ovanstående, dina inlägg är efterlängtade av mig. Jag hoppas innerligt att 2011 blir bättre för dig än 2010!

  3. dekorum Says:

    Må du få ett 2011 som bjuder på en massa roliga, spännande, trevliga, omväxlande saker!

  4. Lena Says:

    Vet du vad Maja? Du har redan varit igenom det värsta. Det är bara upploppet kvar nu. Det kommer bli så bra. Jag lovar. Och seriöst, om du behöver sällskap så kan jag komma och pigga upp dig.
    KRAM!


  5. Jag har följt din blogg ett halvår och du har sannerligen en fan i mig. Du är helt jävla suverän, men jag tror du glömmer bort det ibland. Just nu är då låg och nere, men snart kommer du att bli arg – baserat helt på egen erfarenhet – och då jäklar! Ur ilska kommer så mycket bra. Vilket jävla karlskrälle du blivit av med. Som inte uppskattar vad han förlorat. Du ser fram emot en strålande framtid! Du behöver verkligen bli uppskattad för vad du är, och vem du är. Och din tid kommer! 2011 kommer bli ett fantastiskt år. Kram till dig du modiga!

  6. Tudorienne Says:

    Du är i allra högsta grad önskad som vän. Jag är helt övertygad om att detta år banade väg för fantastiska tider.

  7. Helga Says:

    Stor, stor kram till dig Maja. Jag har slut på ord just nu men jag läser vartenda ett du skriver, det vet du.

    Det vänder snart. Det tror jag.

  8. Kristina Says:

    Jag hoppas 2011 blir bättre.


  9. Maja, du skrev pepp till mig bara för nån vecka sen. 2011 ÄR vårt år… 😀
    Jag tänkte på hur många gånger jag lyssnat på Marit Bergmans låt ”this is the year” och tänkt att nu så…
    Men NU så… har jag bestämt att det blir så!
    Så leta upp den låten och sjung med och bestäm dig du också!
    Du är värd allt gott och det väntar på dig runt hörnet!
    Gott slut och ett sannerligen gott nytt!
    kram

  10. Rwandamamman Says:

    Se inte bakåt än på ett tag. Ta en dag i taget. Och om du orkar – titta lite framåt.
    Som de andra önskar jag dig allt gott inför 2011!!

  11. kattmamman Says:

    Det är ju nästan alltid så att det blir bättre till slut, om man tar sig igenom eländet. Och nu har du haft ett så otroligt långt elände att det måste bli toktokbra.

  12. tinsaynes Says:

    Jag hoppas och tror att 2011 blir Majas år. Året då du känner dig så efterlängtad, snygg och fantastisk som du är.
    Stor puss på dig Maja!


  13. […] klarade inte av att skriva någon årskrönika för 2010. Jag skrev detta. När jag, i sen sommarkväll, sitter och läser bakåt för att bearbeta och för att hantera mina […]


  14. […] Förra året orkade jag inte skriva någon sammanfattning över 2010. Jag skrev såhär. […]


Kommentera

