Mord!

Okej. Minns ni den här mannen? Jag var på ett möte tillsammans med bland annat honom igår. Jag fick i uppdrag att skriva ett mail.

Jag har skrivit mailet och innan jag skickar det till den det berör så skickade jag det för genomläsning av min kollega, av mannen i fråga och av en person till.

Mannen i fråga – som också var den som föreslog att jag skulle skriva det här mailet – har just svarat.

Se nedan förslag på kompletteringar. Rödmarkerade ord bör bytas ut mot blåmarkerade.

Den jäveln har lekt svenskafröken i min text. Bytt ut ”Detta kan sammanfattas med” mot ”sammanfattningsvis”. Han har bytt ut ”inom en kort period” mot ”på kort sikt”. Och så vidare och så vidare och så vidare och så vidare.

Jag är så förbannad att jag tror att jag smäller av. Hans svenska är inte bättre än min svenska (faktum är att den är SÄMRE än min svenska) och jag tänker inte rätta ett enda jävla ord. Frågan är bara vad jag ska göra nu. Jag får SITTA PÅ HÄNDERNA för att inte skriva ett jävligt syrligt mail.

Explore posts in the same categories: Majaliv

10 kommentarer på “Mord!”


  1. Som du ångrar nu att du inte korrektursågläst allt han skrivit…

  2. Maria Says:

    Jag skulle nog inte kunna hålla mig. Det hade blivit ett mycket syrligt mail. Typ att han nog missförstått syftet med att han skulle läsa mailet innan det skickades. Undeförstått, han är korkad. Fast tyvärr är det väl oftast så att de som borde ta åt sig av ”bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel” helt enkelt inte förstår den.

  3. Anonym Says:

    Man kan enkelt säga något i stil med:
    ”Kanske det är bättre att du skriver det själv. Jag misstänker att jag inte alldeles har koll på hur du vill ha det formulerat.”
    eller
    ”Ja, men då har du ju dina ändringar där. Bara att skickar direkt. 🙂 ”
    (Ja, med smiley)

    På så sätt blir det hans problem att han har åsikter om din svenska. Och han får göra det själv, och ingen kan anklaga dig för att inte vara samarbetsvillig eller gnällig.

  4. Ullah Says:

    Hur vågar han göra så mot en skrivargudinna som Maja??? Pinsamt!

  5. fullofmind Says:

    Ett tips (som jag själv aldrig har kunnat följa) om du vill ta upp detta med honom, gör det absolut inte via mejl.Oavsett syrligt eller inte. Då har han ditt mejl sedan. Nu är ni i sitsen att bara du har hans mejl (1-0) till dig eftersom han framstår som en skitstövel och du har det på pränt.

    Jag tycker att du istället ska prata med honom. När ilskan lagt sig lite.

    Säg rakt ut att han inte har kompletterat utan stavningsgranskat ditt mejl. Om han vill ha mejlet skrivet med vissa specifika ord är det bäst att han själv skriver mejlet. Att två kompetenta personer ska ägna sin arbetstid åt språkgranskning av e-post är ineffektivt och dyrt för företaget då ni båda är anställda för helt andra sysslor och helt ärligt har häcken full med dessa. Ditt förslag är alltså att (Herr Besserwisser) tar och skriver sina mejl själv i fortsättningen så att han blir fullt nöjd med utfallet och du kan ägna dig åt det du faktiskt är anställd för, dvs jobba.

  6. Ingela Says:

    Hahahaha! Han vill ändra på _din_ svenska? ! Det är så otroligt dumt så det är komiskt *torkar skratt-tårar ur ögonen*

  7. Tanja Says:

    Han behöver få sig nått men inte av dig! Skit i hans ändringar, det är samma text som du skrivit så egentligen är det inga ändringar att göra.


  8. […] Han bad om min excelmodell idag. Bad mig skicka vårt interna arbetsverktyg eftersom ”den verkar ju så bra”. […]


Kommentera

