Och så var det tisdag

Påminner mig själv om att det är tisdag idag och att vi därmed ska handla middag på Max och ha extra mycket tid till varandra.

Inte för att jag behöver påminnas. Bull pendlade fortfarande mellan att vara taggig och att vara mammig denna morgon och jag fick lämna en gråtande son i en dagisfrökens knä. Under gårdagskvällen hade han gråtutbrott över att jag ställt fram hans och Bills minijulgranar, inte i deras rum utan i hallen utanför. Han slängde pumlorna in i sitt rum och granen in i mitt. När jag morrade om det sa han att han hade tänkt att jag också behövde en gran. Utan pumlor och liggande framför sängen?! sa jag. Han hade också gråtutbrott över att de StarWars-svärd som han haft i två år inte kan lysa. Samt att han inte har några andra sådana som kan lysa. Och diverse annat. När gråtutbrotten stillade sig for han i stället runt som en nervös, kalsongklädd kanonkula i hemmet. När jag väl fick honom ner i sängen och i horisontalläge bredvid mig gosade han in sig med sin näsa mot min, sa att han älskade mig och somnade på en halv minut.

Det är svårt för honom, jag ser det. Och han kan inte riktigt sätta ord på sina känslor. Det är svårt med växlingar mellan mig och Pelle, det är svårt att längta efter mamma en hel vecka och det är svårt när vi äntligen möts.

Jag önskar att det hade funnits en bra barnbok om varannanvecka som vi hade kunnat läsa. Är det någon som har tips?

Explore posts in the same categories: Mammaliv

4 kommentarer på “Och så var det tisdag”

  1. Åaa Says:

    jag har ingen bok att tipsa om men egna erfarenheter att dela… Vi ändrade längden på perioderna under de 10 år vi körde 50% _ Kanske Bull skulle må bättre av kortare eller längre perioder? Vi ökade efterhand tills dess att sonen flyttade till mig permanent (då han var 17 år)

  2. Anna Says:

    Inger Lindahl – Pappa kommer
    Bilderbok om Axel som bor varannan vecka hos pappa och varannan vecka hos mamma.

    • Anna Says:

      Och Eva Uddling – Bo här och bo där
      Handlar om Fia som är lite arg för hon är trött på ”bo-varannan-veckan-hos”-livet. En bok om tiden precis efter skilsmässan.

  3. ankaspringer Says:

    Jag satt och bläddrade i en bokhandelsbroschyr i går kväll, och hittade den här:
    http://www.adlibris.com/se/bok/sju-tusen-steg-9789129685756


Kommentera

