Nelson

Jag hade tänkt blogga kort om hur trött jag är, hur trötta barnen är, hur motigt det känns just idag av egentligen ingen anledning alls.

Sätter mig vid datorn och möts av nyheten att Nelson Mandela är död.

Nu är han borta, han blev 95 år gammal. Denna människa som jag beundrar så oerhört. Jag försöker finna orden men de blir så få och små.

Nelson Mandela, du har förtjänat att få vila nu. Du förkroppsligade allt vad jag tror på om människors lika värde, om det fantastiska man kan åstadkomma om man aldrig blir bitter och också om det essentiella i att välja försoning i stället för hämnd. Det storslagna du lyckades åstadkomma.

Ikväll tänder jag ett ljus för dig i djup tacksamhet över allt vad du gjort. Och över att du har fått mig att våga tro på människans inneboende storhet.

Tack.

 

Explore posts in the same categories: Majaliv

3 kommentarer på “Nelson”

  1. Sara Olsson Says:

    Ja, vilken människa! Jag hade banne mig svårt att hålla emot tårarna i morse när jag tittade på nyheterna..

  2. Henke Says:

    Inte många som gjort så mycket för mänskligheten som honom. Väldig sorg och tungt för många människor runt om i hela världen idag. Där kan man ge statusen hjälte utan problem.

  3. Ulrika Says:

    Kan bara hålla med.


Kommentera

