Mörkrädd

Det här partiet som kallar sig Sverigedemokraterna – vad ska man göra åt eländet? Sveriges tredje största parti? Det gör mig mer mörkrädd än vad jag vill tänka på. Det skrämmer skiten ur mig.

Och jag börjar känna en hopplöshet. Det verkar inte spela någon roll hur de uppför sig, vad de säger, vad olika representanter för eländet gör. De växer.

Så starkt är det, så effektivt att spela på människors missnöje och önskan att känna sig som offer. Om det är någonting i mitt liv som jag är missnöjd med så kan jag bara ringa SD och så lägger det till det i sitt partiprogram och hittar på någon sifferexercis som på något vis klargör hur det hela har med invandringen att göra och att lösningen på mitt problem är att vi begränsar denna.

Det spelar ingen roll om det hela sedan bemöts med fakta. Fakta är ointressant tydligen. Visa mig bara en beräkning – oavsett hur felaktig den är för jag är inte den som skådar given häst i munnen – och jag kommer att tro på den. Källkritik är inte min paroll. Visa mig fakta och jag väljer att inte läsa det hela – fakta är ju tråkigt! – eller så slår jag bort det som att en stor konspiration har förvrängt dessa fakta.

Hur har vi hamnat här?

Jag vet många som tveklöst är potentiella SD-röstare. Missnöjesmänniskor, offermänniskor, människor som aldrig lyfter blicken, som aldrig tänker längre. Skrämmande många vet jag när jag tänker efter. Människor jag jobbat med, haft som grannar eller träffat flyktigt. Människor som kunnat strunta i att gå och rösta för att de inte hade tid eller glömde bort. För att de var ointresserade. För att det var samma skit alltihop.

Men nu röstar de. Hjälp.

Explore posts in the same categories: Majaliv

8 kommentarer på “Mörkrädd”

  1. Anonym Says:

    SDs sympatisörer laser inte tidningar. De tar inte till sig några nyheter, och alltså möts de aldrig av den fakta som visar var SD har fel och om de ändå ser det, bryr de sig inte för de förstår inte hur man tar till sig den typen av information. Fakta. Källkritik.
    Det finns nog bara en väg, och det är alla vi andra säger emot. På jobbet, på festen, vid fikan. Säger emot.


  2. Men om de varken läser tidningar eller ser nyheter, hur kom de då i kontakt med SD från början?

  3. Anonym Says:

    Det har deras kompisar, som pratat med kompisar, som redan är med, berättat för dem.
    Och de har ju last löpsedlar. Kanske lite nonsens I kvällspressen, och sedan håller de med om de där araberna, de är ju inte kloka, och så tar de våra job och lever på bidrag.

    På samma sätt behöver de bli emotsagda.

  4. helga Says:

    Jag vet. Eller alla idioter på FB som underblåser totala pseudodebatter och icke-nyheter om huruvida nåt dagis ska ha tomtar i lussetåget. Det var en nyhet för mig att det är en medborgerlig rättighet att få se ungjävlar utklädda till pepparkakor. Folk är inte kloka!

  5. uniflora Says:

    Jag håller med. Hopplöshet är ordet tillsammans med rädsla. Medmänsklighet är ett ord som inte längre finns i vissa människors vokabulär. För mig är det självklart att vi ska hjälpa alla som behöver vår hjälp. Oavsett religion eller hudfärg.

  6. Per Says:

    SDs anhängare är ofta män som känner att deras liv inte har blivit som dom hade hoppats. Men i stället för att rannsaka sig själva skyller dom allt på invandrarna. Man känner igen dom på att dom börjar meningar med ”jag är inte rasist, men……” En av dom är min chef, så roligt har jag det.

  7. tilda73 Says:

    PRECIS så, på pricken, känner jag också. Skitskraj för vad som kommer hända och jag kan inte för mitt liv förstå hur många ointelligenta människor det finns runt omkring. Hjälp.

  8. Helena Says:

    Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är värst, att folk är så dumma att de går på allt som SD kokar ihop, eller att de faktiskt håller med om allt SD säger. Skrämmande är det likväl. Det jag i min alldeles egna analys har kommit fram till är att den gemensamma nämnare/egenskap jag sett hos SD-sympatisörer är brist på empati, vilket jag upplever går igen i allt det de gör och säger.


Kommentera

