Ärlighet

Jag tror på detta med ärlighet. Ju äldre jag blir desto mer tror jag på det. Ärlighet med hur jag tänker, känner, tycker, resonerar.

Jag tänker att om jag åtminstone är ärlig med vad jag tycker så är det upp till andra att reagera på mig. Reagera ärligt eller oärligt. Oärligt så som med vita lögner eller rädsla eller beräkning eller bara i rädsla av att visa för mycket av sig själv. Men är jag oärlig, om jag inleder så. Då blir det kanske oärlighet som får en reaktion av oärlighet. Och någonting som inte skulle vara, som inte alls skulle behöva finnas, skapas helt i onödan.

Min ärlighet kan jag motivera. Jag kan motivera den eftersom jag vet vad som ligger bakom, hur jag har tänkt och hur jag har resonerat. Min oärlighet kan jag inte motivera. Ingenting kan motiveras med Jag gjorde så för att jag ville att du skulle göra si.

Då ligger inte eventuella haverier som min skuld. Då får andra ta ansvar för sina haverier, för att de inte kunnat hantera att jag talar om hur jag ser verkligheten.

Så tänker jag.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Ärlighet”

  1. Sara Says:

    Jag tror precis som du. Jag vill kunna stå rakryggad, veta vad jag har sagt och gjort.
    Man kan inte gå runt och spela ett spel, man måste vara ärlig. Ibland kostar det på men i slutet är det värt det. Jag vet att vart jag har mig själv, på gott och ont.
    Brukar säga att jag är alldeles för lat för att hitta på lögner osv, alldeles för jobbigt. Lättare att vara ärlig från början.


Kommentera

