Skilsmässobarn

På väg från bilen träffar vi en grannflicka och hennes mamma. Förra sommaren umgicks Bill och hon en hel del men sedan föräldrarna separerade har vi knappt sett till dem. Vi verkar vara i osynk med veckorna. Nu får vi dock äntligen prata och det visar sig att de byter på fredagar medan vi byter på måndagar.

Bill blir glad och jag bjuder på stående fot över grannflickan på korv och spagetti.

En halvtimme senare sitter vi alla vid vårt köksbord och maten försvinner i rasande fart. (Bull äter åtta korvskivor!) Tjejerna börjar prata om sådana där kepsar med händer som klappar när man rycker i ett snöre. Jag säger att det är ungefär det fulaste jag kan tänka mig. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att pussa en kille som hade en sådan keps, säger jag. Grannflickan spärrar upp ögonen och fnittrar hejdlöst. Bill skrattar och säger att hennes pappa har en sådan keps (sant?) och jag blinkar åt tjejerna och säger att det var därför att jag var tvungen att skilja mig från honom. Nej, säger jag sedan, det var det ju förstås inte. 

Bill säger att jag och Pelle bråkade och grannflickan säger att det gjorde hennes mamma och pappa också. Jag frågar henne hur det känns nu och hon säger att det är tråkigt. Att det är tråkigast på fredagarna för då är mamma ledsen och sedan får hon och hennes syster sitta i pappas bil jättelänge och vänta för då bråkar mamma och pappa. Allt var mycket roligare innan pappa flyttade, säger hon.

Det gör ont i hjärtat att höra henne.

Och Bill och Bull skiner upp som  två solstrålar och säger att vi är vana! De ser så trygga och glada ut att jag blir varm i magen. Bill går och hämtar en papperstuss åt grannflickan som är lite snorig. Och Bull berättar om en dagiskompis; Han har bara ETT hus. Som om det vore någonting ovanligt.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

One Comment på “Skilsmässobarn”

  1. Ullah Says:

    Men de små gulliga flickorna! Människan anpassar sig så bra. De kan tala om det. Det går bra!


Kommentera

