En vanlig lördag före jul

Nu börjar jag äntligen vara på rätt fot med den här julen. Tack och lov för upplägget med en helg och en ledig måndag innan det hela bryter ut.

Efter att ha fått sovmorgon, vaknat av Bills ömma händer över mina kinder  samt ätit frukost och läst hela DN har jag hunnit med en hel del. Jag har klippt Bull. Jag, Bill och Bull har hämtat julgranen som Pelle varit rar och huggit åt oss. Vi har burit in den och klätt den. Vi har handlat, ätit köttbullar och gjort pepparkaksdeg, sett julkalendern och frossat i lördagsgodis. Det har varit en bra dag.

En liten incident dock. Just när jag klev ut ur duschen började Bill hojta Mamma! Mamma! Mamma! från övervåningen. Herregud, ta det lugnt. Ni behöver inte hojta mamma just för att jag duschar. Mamma! Din säng har brakat!

Jag gick upp och beskådade det hela. Mycket riktigt. Sängen hade brakat.

Den där sängen köpte jag och Pelle anno 1991. Då var det en vattensäng, bygd som en låda i lackad furu. Numera har den förstås en vanlig madrass och är vitlackad. Jag tycker fortfarande om den. Vid närmare betraktande av förödelsen visade det sig att ena sidan som håller upp madrassen var spikad. Efter 22 år ville tydligen inte spikarna sitta på plats längre. De hade åkt ut, sidan hade åkt ner och madrassen hade till hälften ramlat ner på golvet.

Man får vara tacksam att det inte hände mitt i natten.

Det värsta med den här sängen är att försöka pilla upp madrassen ur den. Man skulle behöva någon form av stora skohorn för den manövern. Helt omöjligt att laga den på egen hand. Jag funderade kort på om det fanns någon man i min närhet jag skulle kunna be om hjälp – Snygga Grannen? – men kom fram till att jag inte visste hur mycket damm det skulle vara mellan ramen och madrassen den här gången. Så jag ringde Pappa.

Och Pappa dök upp med extrastark skruvdragare och jättelånga skruvar och skruvade ihop eländet igen. Så nu kan vi sova lugnt i natt. Men visst, tanken har slagit mig.

Min sida är fortfarande spikad.

Explore posts in the same categories: Majaliv

2 kommentarer på “En vanlig lördag före jul”

  1. Lisa Says:

    Hej fina Maja! Skulle bara skriva att din blogg berör mej varenda gång jag läser. Faktiskt. V a r e n d a gång. Vare sej det är sorg, glädje eller ”vardagstrivialiteter”. Idag var det din säng. För vi har haft en sån vi med. Ack det glada nittiotalet:) idag hade jag behövt en vattensäng med min onda rygg…. Vår var ”vackert svart” innan vi lämnade in den på omlackering till gräddvit. Idag är den ett minne blott, men ditt inlägg triggade igång en hel massa minnen, allt från vår första hund som sov med oss i den vattensängen, till sängkammar-aktiviteter (!) till hur vi sist sålde den för att vi väntade vår förstfödda dotter…så TACK Maja för att du berör varje gång. Du är så fin. Jag önskar dej den bästa av jular, och att du får precis vad du önskar dej mest av allt denna jul!
    KRAM ❤ ❤ ❤


  2. Du/ni kn*llade sönder den helt enkelt? Vackert ändå.


Kommentera

