Samma gamla visa

Tänk att det alltid blir på samma sätt.

Efter ledigheter återvänder jag till jobbet med känslan av Nystart. Jag tänker att detta år ska jag bli mer effektiv, ska jag vara mer engagerad, ska jag tillföra mer. Jag inleder och efter några dagar så…

… rinner det ut i sanden och jag blir låg och hopplös.

Det rinner ut i sanden eftersom upplägget på mitt jobb inte är att jag ska vara engagerad. Strukturerna syns alltid tydligare när man har varit härifrån några dagar.

Var snäll och sitt på den här stolen och gör exakt det som är sagt att det ingår i din roll med den information som någon annan väljer att delge dig. Ingenting annat.

Hur ska man kunna upprätthålla ett engagemang då?

Jag kan en massa saker och har en massa erfarenheter som jag skulle kunna använda. Kanske inte exakt i min roll som den ser ut just nu men är det inte slösigt att ha en massa kompetens i organisationen som inte används. När jag nu ändå är här och har min lön varje månad liksom. Och vem har bestämt att rollerna måste vara exakt cementerade, vi är ju en liten och flexibel organisation säger vi… Förlåt, jag glömde. Vi är en liten och flexibel organisation med exakt cementerade roller där ingenting nytt efterfrågas även om vi älskar att använda andra ord om oss själva.

Detta är samma gamla frågor som jag stöter och blöter minst en gång i halvåret utan att hitta någon vettig lösning på dem. Ingen annan vettig lösning än att inse att om engagemang inte efterfrågas så kanske man ska lägga sitt engagemang någon annanstans. Där det skapar någonting annat än frustration.

 

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Samma gamla visa”

  1. Anonym Says:

    Bara en stagnerad organisation använder or som ”liten och flexibel”. En organisation som faktiskt är det, har inte tid att prata om det och använder inte ord till det alls.


Kommentera

