Läxor

Egentligen vill jag skriva massor om skola, inlärning, läxor och lust att lära. Men just nu hinner jag inte. Jag hoppas att jag orkar hålla i alla mina tankar tills att tiden finns.

Så till att börja med skriver jag en sak. En sak som jag tycker är viktig.

Läxor eller inte läxor. Men jag tycker att barns inlärning och barns nötande ska ske på dagtid. Jag, som vuxen, är pisstrött klockan 18 på kvällen. Vad ska då inte mina barn vara?

Jag tycker inte att en sjuåring ska sitta klockan 18 och nöta läxa. Och klockan 18 är den tid som bjuds i familjelivet. Ja, jag jobbar kortare dagar de veckor som jag har barnen. Men två barn ska hämtas, forslas hem och utfordras innan det är läxdags. Även om jag skulle sluta redan vid tre på dagen hade det inte varit läxtid förrän kl 17. Det är för sent! Det är efter ordinarie arbetstid på ett heltidsjobb. Vettig läxtid för en sjuåring är inte senare än klockan 15 på en vardag.

När man är stor nog att gå hem själv från skolan och att välja att göra sina läxor på eftermiddagen så funkar det på annat sätt. Men om man går på fritids efter skolan så bör i så fall läxorna göras där.

Jag tycker också att helgerna ska få vara fria från läxor. Så är det inte hemma hos familjen Gräddnos. I sunkradhuset görs läxorna på helgen. Varken jag eller Bill vill pyssla med läxor efter en rejäl dag utomhus, och jag tycker faktiskt att det är fel att en sjuåring ska behöva göra det. Men, som sagt, det är bättre än kl 18 en vardag.

Och för att alla barn ska få den lästräning som behövs – just för att läsandet är så viktigt för barnens fortsatta utveckling – så verkar det solklart att det skulle betala sig att lägga skolresurser här. Skolresurser så att tragglandet kan göras på skoltid. Då kommer nämligen alla barn, och då också barn som kommer från av olika orsaker mindre väl läxfungerande familjer, att få samma traggelhjälp och samma möjligheter.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

10 kommentarer på “Läxor”

  1. Christina Says:

    På de skolor jag känner till erbjuds barnen att göra läxor på fritidstid, kanske inte varje dag, men någon gång i veckan, oftast med lärare på plats. Vad säger Bills skola om du föreslår dem det? Det borde ju vara många föräldrar som tycker samma!

  2. HannaA Says:

    Just att alla barn faktiskt inte har föräldrar som kan eller vill göra läxor med dem är en av mina käpphästar. Vissa barn har tom föräldrar som aktivt motarbetar dem. Det är hemskt att det är så men så är det.
    Det är de barnen man alltid måste utgå från tycker jag. Mina barn kvittar det egentligen lika (även om jag som du tycker att läxor är jobbigt) men det finns barn som delvis genom läxorna hamnar ohjälpligt efter. De lär sig att låtsas att de inte bryr sig – de har inget val- och i den ålder där de själva hade kunnat ta ansvar för läxor är deras självbild redan klar – de är sådana som skiter i läxor och rycker på axlarna åt det.
    Jag såg det tydligt när jag själv gick i skolan och det har snarare blivit värre än bättre. Det gör mig riktigt ledsen.

  3. Emma Says:

    Jag är inte pedagog men arbetar i skolans verksamhet och har kontakt med elever som har svårigheter inom om språk/läs/skriv. Jag är helt enig med dig Hanna att läxor skapar ojämlikhet och att de elever som har kapabla hem kommer att lyckas bättre. Det är inte rätt.

    Jag tycker också att argumentet att de elever som har extra behov av att träna ska få mer läxor, i exempelvis läsning, inte håller överhuvudtaget. Föräldrar är inte pedagoger. Det är i den förhoppningsvis professionella verksamheten skolan barnen ska få sitt behov av stöd tillgodosett. Pedagoger är experter kring barns inlärning och ska besitta de kunskaper som stöttar elevens utveckling. Om det finns resurser till att driva en bärande verksamhet är en annan fråga…

  4. Sofie Says:

    jag vet inte om jag har en ovanligt bra skola men här finns möjligthet till läxhjälp två dagar per vecka i direkt anslutning till skola som många barn nyttjar. kan du inte kolla om det finns något sådant?

    och resurser läggs på skoltid. åtminstone hos oss. min dotter har gått på intensivlästräning på skoltid delar av både låg och mellanstadium. men hon skulle aldrig kunna gått så mycket att träningen hemma inte behövts. då hade hon ju missat för mycket av allt annat.

  5. Sofie Says:

    sen funderar jag på omfång /rinlighet i läxor med…vet inte hur det är hos er andra? när mina barn gick i ettan gavs läsläxan från vecka till vecka. den skulle läsas 2-3 ggr. det tyckte jag var rätt ok för då kunde man ta en gång på helgen, en kväll, men slippa stressa jämt med den. passa på när kids var på gott humör…

    nu däremot tycker jag deras liv består mest av läxor och prov =(

    • Christina Says:

      Så är läsläxan här också. Tre gånger ska det läsas under en vecka, och nivån ligger efter vad de kan, alltifrån någon mening eller två till några sidor i ett tunt lästräningshäfte till flera sidor i en vanlig bok. Sedan brukade de få ett mattepapper också, även det en vecka innan det skulle lämnas in. Alltid fanns det något tillfälle som det funkade.


  6. På min sons skola slutade de med läxor för ett halvår sen. Detta med grund i lite olika forskning som säger att läxor inte är någon betydande faktor för inlärning. Läs bland annat artiklar om och av John Hattie, t.ex. denna http://karvling.com/2011/12/03/synligt-lrande/ (Det finns massor att läsa, googla på.)

    Istället för läxor fick de en 40 min-lektion extra på schemat per vecka, tillägnad individuellt arbete, med full lärarbemanning. Nu har de börjat utvärdera höstterminen, men jag har inte fått ta del av några resultat än. Har förstått det som att många skolor funderar i dessa banor. Jag antar att folk tycker olika om detta, men jag tycker att det är bra. Nu har vi energi att prata om sånt vi tycker är kul att lära ut hemifrån istället för att tjata om läxor.


    • Det låter fantastiskt klokt!


      • Kanske ska tillägga att det är en lågstadieskola, även om jag tror att det skulle fungera bra även i högre årskurser.

        Man kan också byta ut läxornas form mot något som förbereder istället för städar upp efter lektioner. Alltså, man kan ha i läxa att förbereda sig för någon sak man senare ska ägna sig åt på en lektion, t.ex. läsa på om något, räkna ut något, leta upp något material. Det finns ju så många sätt att involvera tiden utanför lektionstid som inte är lika ångestskapande som de klassiska läxorna. Hej framtiden/heja framtiden!

      • Christina Says:

        Anna, ”flipped classroom” heter metoden; den har väl inget svenskt namn ännu. Den pratas det mycket om!
        Men de som inte får hjälp hemma förbereder sig inte i förväg heller, så problemet kvarstår, tyvärr. Då är det bättre tror jag, med mer tid i skolan och sedan är barnen fria på riktigt.


Kommentera

