Ljusning

Det är -32 när jag har lämnat på dagis och över himlen ligger en mjölkvit gryning.

På dessa dagar när jag varit hemma och vårdat magsjuka och haft helg har vi passerat skarven mellan becksvart och mjölkvit morgon. Januariljus.

Hemma på mitt köksbord står vita tulpaner i en blå vas. Nu är det Majavecka, vuxenvecka.

Explore posts in the same categories: Majaliv

4 kommentarer på “Ljusning”

  1. ankaspringer Says:

    Men gud, -32! Jag tror aldrig att jag har upplevt kallare än -22. Vad sätter du på barnen? Overaller, underställ, hur många lager?

    Vi gick till skolan genom skogen i morse, dottern och jag. ”Vi kan ta ficklampan!” lockade jag, så gjorde vi i höstas och det var roligt. Men då låg det ingen snö på marken och det var kolsvart på morgnarna. Nu har det ju gått nästan en månad sen vintersolståndet. Så vid åtta i morse gick vi i nästintill fullt dagsljus genom den snöglittrande skogen. (Men hon var ändå skitsur över att jag inte kör bil till skolan. Det tar sju minuter att gå, fyra med bil.)

    Och tulpaner – jag har också en binge vita hemma i köksfönstret, tillsammans med lite blåbärsris som jag plockade dagen innan snön kom. Vasen vann jag på ett Lions-lotteri när jag var åtta, jag tyckte att den var skitful men mamma sparade den och så fick jag den när jag flyttade hemifrån. Den är i pressat glas och nu älskar jag den.

    Det blir vår i år också. Kram, Maja!


  2. Man sätter på dem overallerna, extra värmekläder i fleece (Bill) och hemstickat (Bull. Samt stora öronlappsmössorna från pop och vanliga vantarna från Reima, ev med en tunnare vante att ha innanför. Och de vanliga vinterskorna från Kuoma. Inte så farligt är det, det är ju nära att gå in ifall de nu ens går ut på rasterna.

    Jag har upplevt -42, det är rekord och var -99 tror jag. Då sprack faktiskt en av rutorna i ett fönster på mitt dåvarande jobb. Dunjacka, täckbrallor, fjällvandrarkängor, en bra mössa och slalomhandskarna så klarar man sig fint. Fast man ska helst inte ge sig iväg långt med bilen då. Ifall den stannar så går det ju ganska fort att frysa ihjäl.


  3. Påminner mig om när syrran fick barn, hon bor i Linköping. På BVC-kursen pratade de om hur man skulle klä bäbisen när det var kallt. Och när det var kallare än -15 var det bäst att stanna inne…
    Herregud, sa syrran, då skulle vi ju få stanna inne halva vintern uppe hos oss…

  4. Christina Says:

    Luftfuktigheten påverkar också. Torrare kyla känns mindre jobbig än rejält fuktig sådan.

    Jag har också varit med om -42, i Sälen när jag var i tioårsåldern. Vi vintercampade och gasolen frös….och jag minns hur mycket rimfrost jag fick i näsan 🙂 men jag hade inte så mycket mer kläder på mig än vad jag byltar på barnen vid -10 här i fuktiga Skåne, och jag frös inte anbars.


Kommentera

