Och så tar vi detta med föräldramöte igen

Utskick från dagis om kommande föräldramöte.

Vi vill också att ni funderar kring en frågeställning som vi ska diskutera på föräldramötet   – Hur kan en vuxen kränka ett barn.

Jätteviktig fråga. Absolut jätteviktig.

Men jag undrar ändå varför vi ska diskutera den på föräldramötet. Är det någon av föräldrarna som upplevs kränka sitt barn? Eller är det bara för att det är en bra sak att fundera över och diskutera?

För ärligt talat. Det här är en fråga som jag klurar på ofta. Men det är ingenting jag orkar diskutera som avslutande punkt under en halvtimme på ett föräldramöte. Och om det är det som vi ska prata om så tänker jag inte gå dit. Då tänker jag umgås med mina barn. Förlåt.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

5 kommentarer på “Och så tar vi detta med föräldramöte igen”

  1. Malin Says:

    Det verkar en smula oplanerat… En annan sak om de bjudit in en föreläsare på temat och efterföljande diskussioner. Å andra sidan ambitiöst tänkt?!

  2. Christina Says:

    Eller så tycker någon förälder att en ur personalen gör det, eller tvärtom eller bägge delar.
    Eller så skiljer sig uppfattningarna mycket åt, kan tänka mig att människor i olika ålder och olika utbildningsnivå kan ha skilda åsikter om vad som är en kränkning och vad som bara är en normal tillsägelse tex. Kanske skiljer det också mellan stad och landsbygd. Och då kan det kanske vara bra med en diskussion, för att lyfta fram åsikter, och förklara sin egen ståndpunkt. Jag hade tyckt att det vore jättebra som diskussion, men kanske som kommentaren ovan sa, föregånget av en föreläsning, som inte behöver vara lång :-).

  3. Ingela Says:

    För oss är det ofta så att det är förskolechefen som bestämmer att vissa ämnen ska tas upp. Då vill hon ha skriftliga sammanfattningar om vad föräldrarna tycker, för då ska det ingå i verksamhetsberättelserna varje enhet ska skriva och hon sedan sammanfatta.

  4. Jenny Says:

    Vi hade den frågan uppe för diskussion på föräldramötet på barnens förskola i höstas. Som jag förstod det av den förskolechef som var med på det mötet, så är detta med kränkningar ett nationellt initiativ som ska diskuteras på alla förskolor som en del av deras åtaganden och läroplan. Tanken är att tidigt motverka kränkningar i skola och förskola och öka medvetenheten. Bra initiativ tycker jag men kanske en för stor fråga för att ta upp till diskussion på ett kort föräldramöte då mycket annat ska hinnas med. Det var i alla fall bra som tankeställare.

  5. Singelmamma Says:

    Och jag tänker: när man tar upp punkter som en allmän frågeställning som kommer de som borde känna sig träffade inte förstå ändå utan de kommer antingen säga ”va, finns det någon som gör så” eller ”så skulle jag aldrig göra” alternativt inta försvarsposition. Sedan kommer det att sitta personer på mötet som känner sig väldigt träffade fastän det inte gäller dem. Frågeställningen är mycket intressant men för mig omöjlig att diskutera på ett föräldramöte.
    Och eftersom jag måste ordna barnvakt ofta i 36 tim för att gå på föräldramöte (långt att köra till jobb, förskola etc och är singelförälder) så skulle jag också hellre pussa på mitt barn än diskutera detta på ett möte


Kommentera

