Fredag

Det är fredag idag. Orden kommer inte riktigt till mig. Så blir det ibland när jag har mycket i huvudet utan att riktigt känna att jag vill formulera tankarna så att någon annan kan läsa dem. Jag har behov av att vara med mig själv, att hinna sitta i tystnad, skriva och läsa.

Jag hoppas faktiskt på att det ska bli svinkallt i helgen. Alla måsten med att röra på sig, få frisk luft och träffa folk behöver läggas lite på hyllan. Jag behöver en uppsamlingshelg. Julsakerna måste gås igenom, sorteras och arkiveras vettigare än de varit. Jag måste röja upp min tvättstuga, inhandla saker till hemmet, skruva upp några hyllor, betala räkningar, köra iväg julgranen, byta lakan, städa barnens rum, städa kylskåpet. Behöver göra fullt med småsaker för att vardagen ska rulla lättare. Och jag behöver tänka. Tänka i lugn och ro.

Så fungerar jag numera. Tystnaden behövs ibland. Långsamheten.

Jag längtar hem just nu. Längtar till mitt lugna hem som är som jag har valt det. Tänkte på hur lätt man andas i våra hem, mitt och grannmammans, just för att de är så valda som de är. Man har lämnat allt gammalt groll kvar i det gamla. Omöjliga lösningar, både de fysiska och de psykiska, lämnade man kvar. Då blir luften lätt att andas i det nya. Fridsam.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Fredag”

  1. Christina Says:

    Sådana helger behövs definitivt ibland. Vi hade en sådan nu helgen som gick. Måtte din helg bli just så, fast helst med en oväntad guldkant!


Kommentera

