En helt annan sak

Jag har skjutsat två trötta barn hem från skola och dagis. Plötsligt börjar Bill ilska upp sig över hur mornarna ter sig de veckor de är hos sin pappa. Han bara stressar oss! Och han väcker oss med VÄCKARKLOCKA! Och han vägrar hämta mjölk och drickyoughurt och vi håller på att frysa ihjäl! Och vi måste kliva upp jättetidigt. HALV FEM!

Men du, säger jag, det där med halv fem, det tror jag inte på. Om jag känner din pappa rätt så måste man hota honom med pistol för att få upp honom ur sängen halv fem.

Nog för att jag kan tänka mig att mornarna hos Pelle är stressigare än mornarna hemma hos mig. Pelle, som jag känner honom, är inte den som kliver upp en sekund tidigare än vad han behöver. Själv behöver jag en lugn stund med frukost och tidning innan jag väcker barnen i såpass god tid att de kan dra sig i sängen en kvart och ändå hinna såsa. Jag tror inte att Pelle gör så. Men att han jagar upp dem halv fem måste vara en överdrift. Jag vet också att barnen ibland får för sig att de kan göra mig glad genom att berätta att Pelle är hemsk.

Du Bill, säger jag, säger du sådana saker om mig de veckor du är hos pappa?

Nej, säger Bill med affärsmässig röst. Det är en helt annan sak.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

Kommentera

