Våga

Åskväder har en tendens att göra luften lättare att andas. Så är det för mig just nu. Det har skakat, brakat och blixtrat och jag har varit fräsande arg i tre dagar, sådan som mina kollegor aldrig sett mig. Sedan har jag gått till min dansträning som en urvriden trasa och kommit därifrån med ny energi. Det hela visar så tydligt både vad som saknas i mitt liv och vad som finns där. Vad jag går igång på, vad jag lyser upp av, vad som laddar mig.

Efter åskvädret blir det lättare att andas och det genererar energi. Plötsligt får jag saker ur händerna. Jag inser att det är så här det ska kännas i det vardagliga. Det är så här jag kan vara, det är så här jag brukade vara.

Men jag vet också att ingenting rullar av sig själv. Vill jag förändring måste jag skapa förändring. Jag måste våga. Måste vara synlig. Precis som när jag vågade igår på min dansklass. Våga göra fel för att kunna göra rätt.

Svårt när livet i många år nu har handlat om att hantera. Inte om att våga.

Explore posts in the same categories: Majaliv

4 kommentarer på “Våga”


  1. Ilska är en positiv kraft, säger terapeuten jag går hos. Jag är glad att den föder positiva saker åtminstone hos dig!

  2. Helga Says:

    Ja, ilska är positivt. Det är levande, blodfullt, konstruktivt. Rätt hanterat och i sin ursprungliga form.

    Grattis till att ha vågat och att ha tagit den plats du är värd. Tror att det kanske var detta jag for efter när jag frågade om det var bra att älta (eller hur jag nu uttryckte mig).


    • Tagit och tagit… Resultatet har vi ju osett än.
      Och ja det är bra att älta, åtminstone för mig. Att sätta ord på vad man känner är ofta en förutsättning för att kunna göra någonting åt det. Men folk som går runt och surgnäller i åratal utan att göra någonting åt det har jag svårt för. Om man sätter ord på vad som är fel och sedan väljer att inte göra någonting åt det måste man ju välja att acceptera situationen och vara nöjd med den.

      • Helga Says:

        Fast du har ju tagit plats i den meningen att du har klargjort din ståndpunkt.

        Nej, precis, ältandet ligger väldigt nära analyserande, som ju är en förutsättning för att kunna agera. Jag vet inte riktigt vad jag reagerade på, förmodligen hade det minst lika mycket med mig själv att göra, som det ju ofta kan vara.


Kommentera

