Invigningen

Såg ni OS-invigningen? Jag hade inget bättre för mig så det gjorde jag. Jag såg OS-invigningen och fick dålig smak i munnen. Förstås. Sådan är jag.

Det enda som saknas i det där spektaklet är en gud. Tänk in valfri gudabild på ett podium någonstans och voilá, här har vi en dyrkan av det slaget vi sett i filmer och läst om i historieböckerna. Vi har tappat bort det andliga och någonting måste vi ju dyrka. Dyrka en gud eller dyrka…  sport? Detta handlar banne mig inte om sport.

Hur mycket  pengar var det som hade lagts ner på allt detta, jag minns inte siffran. Men våldsamma pengar i ett land och en värld där det finns tusen hål att stoppa pengar i. Hur stor har klimatåverkan varit?

Ja, det behövs guldkant för människor. Att se människor tävla, att känna spänningen, det är guldkant. Känna sig som en vinnare i en TV-soffa när någon som jag tror representerar mig tar en medalj. Det är klart att jag gråter när Charlotte Kalla tar OS-silver. Men ett svämmande över alla bräddar. Överdåd är inte namnet. Självtillräcklighetens vansinne.

När Putin dyker upp i TV-rutan buar jag för mig själv i soffan och känner mig rädd. Han är inte klok den där. Nu har han spenderat sitt lands pengar som att de var hans egna på att visa för omvärlden att han borde betraktas som en  kejsare. Och vi, vi tittar på.

 

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “Invigningen”

  1. Eva Says:

    Har inte sett invigningen, men håller med om invändningarna )och listan kan göras betydligt längre …). Äcklas av spektaklet:(

  2. Helena Says:

    Jag kan säga att jag tittar inte. Hela spektaklet ger mig en alldeles för dålig smak i munnen, särskilt när man tänker på de hbtq-fientliga lagar som kommit till i Ryssland det senaste året. Jag kommer inte att aktivt bojkotta detta OS, på så vis att jag t ex byter kanal om det dyker upp på den kanal jag tittar på, men jag kommer inte aktivt söka upp det och hålla reda på vilka tävlingar som hålls när.


Kommentera

