Vi medicinerar grannarna

Grannpojken hälsar på för att spela TV-spel med Bull. Han har drabbats av den hostan som går och han hostar långt ner i bröstet. Det kliar att ge honom av det luftrörsvidgande som jag har till Bill och Bull. (En gång i tiden frågade jag barnläkaren om det var okej att jag gav av den medicinen även till Bull när han hostade och fick till svar att det var helt okej, det hjälper oftast mycket bättre än hostmedicin. Så jag är inte helt wild and crazy i detta.)

Oj vad du hostar, säger jag till sist. Tänk om vi skulle fråga din mamma och pappa om du får prova att andas lite i inhalatorn som Bill och Bull har. 

Jag kan fråga! säger Bill. Och så piper hon över som ett skott till grannhuset och kommer tillbaka några minuter senare. Det gick bra, rapporterar hon, jag frågade både mamman och pappan! 

Vill du prova, frågar jag grannpojken. Det hjälper nog mot din hosta. Grannpojken vill prova.

Bill försvinner som ett skott upp på övervåningen och kommer ner med inhalatorn. Bara den blå, säger jag. Inte kortisonet, bara det luftrörsvidgande. Jag VET! säger Bill.

Och sedan inhalerar hon sin kompis. Håller masken över näsa och mun på honom, puffar och instruerar. Andas fyra gånger! Sådär ja. Och så en puff till och andas fyra gånger till. 

Han andas snällt i masken och slutar hosta.

En stund senare kommer grannpappan och hämtar och passar på att tacka för medicineringen. Jag skickar med en dos hostmedicin att ta innan läggdags.

Så har vi det i sunkradhusområdet.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

One Comment på “Vi medicinerar grannarna”

  1. ankaspringer Says:

    Måste. Flytta. Till. Sunkradhus.

    (Nej, jävlar. Jag bor ju i Fjollträsk. Även sunkradhus kostar tre mille här.)


Kommentera

