Små steg

Försöker att inte tänka för mycket, inte noja för mycket, inte tänka för långt i förväg, inte vara kvar i gamla tankar. Bara vara.

Det är så svårt att bara vara.

Ta saker för vad de är, personer för vad de är, utmaningar för vad de är. Jag ansvarar inte för hela världen. Allt vad jag gör är inte livsavgörande. Vad jag gör är inte alltid centralt för andra människor. Jag behöver inte veta allt.

Jag kan bara vara.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Små steg”

  1. annannan Says:

    Det här kan vi ta varandra i hand på, du och jag.

    Men att bara vara låter som en förenkling av det hela. I det ligger ju att hela tiden svara på omgivningen med rätt balans i engagemanget. Ta saker och ting och människor och företeelser för vad de är. Varken mer eller mindre. Acceptera dem när det är det rätta, utmana dem när det är det rätta. Och inser skillnaden. (Sinnesrobönen, ja, nyckeln till ungefär hälften av dilemmana i livet). Det är banne mig långt mycket mer än att bara vara.

    Åtminstone för oss vanliga dödliga som är långt från zenbuddhistiska insikter.


Kommentera

