Jag jobbar bäst under press

Vid halvelvatiden hörs det konstiga ljud från min säng och jag smyger upp. Där ligger Bull och gråter i sömnen. Jahapp, detta vet vi ju hur det kan bli. Sömngråt är svår att trösta och kan eskalera till en halvtimmes jätteskrik. Och jag som just har hällt upp en kopp te.

Efter en stund får jag kontakt.

Jag (mjukt): Men Bull, gubben … varför gråter du?

Bull (snyftande): För att jag vill det.

Jag försöker smeka, prata mjukt, lugna, krama. Bull gråter. Gråten stegras. Till sist tar jag upp tråden från de godnattsagor som jag förväntas hitta på till varje nattning. Min fantasi är dock inte den bästa så här sent på kvällen.

Det var den gången när Spiderman vaknade mitt i natten och var så ledsen så ledsen. Och Batman försökte trösta honom. Och till sist kom han på att Spiderman kunde spinna en bit glitternät som de…kunde… hänga upp och dekorera runt dörren! Och då… kom Catwoman dit! Och Catwoman tyckte att det var så jättefint med glitternät som dekoration så hon gick hem och dekorerade sin egen dörr. Och hon gjorde en jättefin girlang av… möss! Och när Batman kom dit och hälsade på så tyckte han att det blev så fint att han gick hem för att dekorera i Batgrottan. (Gode gud nu måste jag snart hitta en tråd till var den här historien ska leda, hjälp!)

Bull har slutat snyfta och lyssnar på mig men jag vet att gråten kommer att sätta igång igen direkt jag slutar prata.

Och Batman gick hem till Batgrottan och dekorerade sin egen dörr. (Hjälp! Inspiration!) På en spik bredvid dörren… hängde han upp…hängde han upp… ROBIN!

Bull brister ut i ett gapskratt.

Han hängde upp Jobin!

Och så skrattar Bull lyckligt i en halv minut, rullar ihop sig på sidan och somnar om. Direkt.

 

Explore posts in the same categories: Mammaliv

3 kommentarer på “Jag jobbar bäst under press”

  1. Eva Says:

    Matar in i minnesbanken för nästa nattgråt här – tack för inspirationen:-)


  2. Åh, vad härligt det måste varit (för båda två) att somna om med magen full av skratt!


  3. Humor är kanske den viktigaste ingrediensen för vardagsflyt med små barn. Det straffar sig alltid att glömma bort det, och är så tillfredsställande när man kommer på det igen! Låter härligt!


Kommentera

