Inte riktigt som alla andra

Jobbkonferensen kändes väl i ärlighetens namn sissådär. Jo det var egentligen roligt. Jo det var egentligen kul att komma iväg hemifrån. Jo det var ju egentligen bra på alla vis.

Men jag har så lätt att känna mig… jag vet inte. Inte avslappnad. Inte enkel.

Jag kom in fel på den här arbetsplatsen en gång i tiden. Veckan innan jag skulle börja fick jag ett plus på graviditetstestet och samtidigt besked om att den man jag levde med och litade på hade varit otrogen. Hej hopp, här kommer jag och borde kavla upp ärmarna och vara engagerad och vilja veta och vara redo för utmaningar. Hej hopp, här sitter jag och ljuger när folk frågar om hur glad Pelle är och hur vi ska dela föräldraledigheten. Hej hopp, här sitter jag och spelar lyckligt höggravid och vill egentligen bara rasa ihop i en liten hög. Lära mig nya saker, vad är det? Jag platsar inte alls här, jag fattar ingenting, jag vet inte hur man klär sig, hur man pratar, hur man umgås och vilka saker man egentligen borde veta. Och jag orkar inte ta reda på det.

Det där sitter i. Kanske är det det där som sitter i.

Jag blir så lätt tyst. Runt bord där det stimmas och pratas blir jag tyst och har ingenting att tillföra. Jag blev ganska mycket tyst på den där jobbkonferensen. Kände mig fel. Är inte bra på samma saker som andra är bra på. Känner inte att jag är direkt bra på någonting.

Under en av middagarna sitter och jag och sms:ar i smyg med Arne. En av kollegorna, inte en av de smidigaste, kikar över min axel och trumpetar över bordet Jaså, är det Arne vi ska kalla honom?! Jag blir förbannad men säger det inte, slänger ur mig någon snärtig replik som jag inte minns men som folk skrattar åt.

Så känns det rätt ofta. Som att jag inte riktigt är som alla andra.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Inte riktigt som alla andra”


  1. Vad fan är det för idiot som läser ditt sms och trumpetar över bordet?! Var glad att du inte känner dig som en av dessa idioter… Tycker Arne låter bättre och bättre hela tiden, och väldigt mycket bättre än både Kalle och Pelle som uppfyllt så mycket av din livstid.


Kommentera

