Cred

Ganska ofta innebär livet som förälder att man inte direkt får uppskattning från omgivningen. Mestadels märks ju barnen när de gör någonting de inte ska. Man får gnäll från dagis, man inbillar sig ogillande blickar när en unge eller två får utbrott på olämpligt ställe.

Kanske är det därför som allt det beröm som jag inkasserat från helt okända människor denna fjällresa glittrar än lite mer.

För så är det. Helt okända människor har pratat med mig. På turiststationen, i fiket, i backen. Jag har fått beröm för att jag är så modig och duktig och fixar detta själv och jag har fått beröm för ungarnas åkning.

Och vet ni, jag förtjänar det här berömmet. Det känns ända ner i magen att jag gör det. Jag har tänkt på det när jag pratar med andra barnfamiljer som inte vågar sig högre upp än barnbacken trots att de är en förälder per barn. Jag tänker att barnen växer med förtroende och utmaningar.

Med mina barn hade jag rejäla förmaningstal innan vi åkte. Nu ska vi upp till fjällen på riktigt, nu måste ni kunna lyssna och göra som jag säger. Ingen får dra iväg så att vi tappar bort varandra. Där jag säger att vi ska åka, där åker vi och ni måste lita på att det kommer att gå bra. Du Bill måste åka lift själv, du får inte börja vägra för då kan vi inte åka alls.

Och mina barn, de har lyssnat och levererat. För de kan. Det tjorv som jag ibland detta år har känt av i vår lokala skidbacke, det har varit som bortblåst.

Jag lyssnade å så gjorde jag så, sa Bull när jag berömde honom.

Svårare var det inte.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

5 kommentarer på “Cred”

  1. annannan Says:

    Nog fasen är det här stort!

    Dina ungar får en solid grund för sin skidåkning. Men förhoppningsvis också något annat att ta med sig ut i livet.

    Det är något fantastiskt i det här att det är viktigt för dig att dela det bästa du vet med dem, och att du gör ditt bästa för att det ska bli rätt för dem också.

    Det ska fingertoppskänsla till för att få det att fungera. Men vad härligt att det gör det.

  2. Eva Says:

    Jag förstår att du är stolt! Och du förtjänar att vara det:)

  3. Ulrika Says:

    Måste vara en magisk känsla!

  4. Tudorienne Says:

    Helt underbart!

  5. Maria Says:

    Självklart förtjänar du det!


Kommentera

