Älskade dotter

Du fyller åtta år idag och jag tycker förstås att det var alldeles nyss som du låg en grop mellan mina korslagda ben där jag satt i BB-sängen. För dig är det inte nyss. För dig är det en livstid.

Det var svårt att köpa födelsedagspresent till dig i år. Jag vill inte att allting ska bli för vuxet för fort, jag vill inte att du ska känna att du är stor, att du måste sluta leka. Samtidigt finns det så mycket saker i ditt rum som du inte leker med. Jag minns inte alls vad jag själv fick när jag fyllde åtta.

Det var svårt att köpa födelsedagspresent till dig i år och ändå var det självklart. Jag vill ge dig presenten att kunna nå mig när du vill nå mig. Utan att gå via någon annan, utan att gå via din pappas telefon, utan att behöva be om lov. Jag vill ge dig presenten ett god natt-sms varje kväll, varenda kväll, när jag nu inte får natta dig annat än hälften av kvällarna. Det finns många moralisttanter som tycker att barn inte ska ha egna telefoner, barn behöver inte egna telefoner. Men jag behöver att du har en telefon. Jag behöver en egen linje till dig. Jag behöver veta att du vet att jag är nära dig.

Älskade dotter med långt hår, klara ögon och starka ben. Älskade dotter som tänker så fort och vet så mycket. Älskade dotter som blivit så lång, så robust, så flickstark. Älskade dotter så liten ibland fortfarande.

Åtta år.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

7 kommentarer på “Älskade dotter”

  1. krickilina Says:

    Du skriver så vackert och kärleksfullt. Och det var väl en utmärkt present, om det nu var det hon fick. ❤


  2. Än en gång sitter jag här och gråter när jag läser din blogg. Så fint och träffande – var på min dotters första skolavslutning idag.

  3. Mammut Says:

    Å. Min flicka fick också en mobil när hon fyllde åtta. Läsa kunde hon redan, men skriva gjorde hon inte. Det lossnade den sommaren, i de 100 sms hon skickade till mig från farmor och farfar. När hösten kom skrev hon utan problem – med penna och papper, och på mobil, och på dator. Det berättar jag ibland för dem som gnäller.

  4. Tudorienne Says:

    OMG!
    Åtta år, så stor. Klart ni ska ha en linje öppen, skönt att hon är stor nog för telefon!

  5. Maria Says:

    Så, fint skrivit! Grattis Bill på födelsedagen och grattis till världens klokaste och finaste mamma! ❤

  6. hemsolen Says:

    Grattis till er. Ni förtjänar varandra. Jag blir tårögd.

  7. Katta Says:

    Så vackert! 🙂 Grattis!


Kommentera

