Vidare

Efter sommaren byter jag tjänst. Jag har inte haft en sekund över att tänka på detta de senaste arbetsveckorna. När jag får frågan ”hur känns det nu att…” så har jag ingen aning. De här sista veckorna fram till semestern handlar mest om överlevnad. Att lämna ett städat skrivbord innan ledigheten och komma tillbaka till rent bord och ny tjänst efter ledigheten känns som en omöjlighet.

Tur att jag är van att hantera verkligheten när den kommer flygande.

Jag har ingen större prestationsångest. Det får gå som det går. Jag kunde ha kommit utifrån, jag kunde ha haft noll och ingen erfarenhet av den organisation jag är anställd i. Då hade det fått lösa sig. Nu vet jag åtminstone en hel del om vad det är vi gör och vad det ska resultera i. Och det finns väl större idioter än jag som gjort det som jag ska göra och överlevt.

Så det känns inte särskilt skräckinjagande. Trots allt.

Jobbsituationen behöver förändras, jag behöver utmaningar, jag behöver känna att det är roligare. Jag längtar efter en tjänst med mer ansvar och större frihet att styra mitt eget arbete. Mer proaktiv än reaktiv, tänker jag mig. Min gamla tjänst har fungerat ypperligt ihop med skilsmässa och små barn. Men den är också, för mig, intimt förknippad med den delen av mitt liv. Att byta tjänst känns som att ta ett steg från den Maja som var så mycket ledsen.

Idag, när vi tar foton för presentationen av organisationsförändringarna känns det bra. Det rör på sig. Jag duger nog. Rakare i ryggen.

Explore posts in the same categories: Majaliv

4 kommentarer på “Vidare”

  1. AB Says:

    Maja, vad roligt med en stor förändring som du själv aktivt valt och vill ha! Grattis till nya jobbet!

  2. Tudorienne Says:

    Så skönt. Och rätt!

  3. Tanja Says:

    Du duger inte ”nog”…. du duger alldeles utomordentligt!! Toppenbra jobbat och full fart framåt!!! Kram på dig och ha en superfin sommar!!

  4. Helga Says:

    Jag är helt övertygad om att detta blir jättebra! Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv. Fritt efter Kierkegaard.


Kommentera

