Meddelande till allmänheten

Om du passerar mig och frågar om jag ska följa med resten av kollegorna ut på lunch och jag bara halvt vänder mig från datorn och samtidigt som jag pratar fortsätter att panikknappra och mitt svar är nej, jag hinner inte. Då kan det vara läge att säga till dig själv; hon hinner inte.

Om jag sitter halvt bortvänd och panikknapprar när jag får frågan om jag vill följa med på lunch kan det också vara så att jag inte riktigt har tid med småprat. Säg till dig själv; hon har inte tid med småprat. Inled inte småprat.

Känner du ändå att du bara måste småprata, välj dina ämnen med omsorg. Inled inte småprat om midsommar. Fråga inte ut mig om vad jag ska göra. Det är inte bara det att jag inte har tid att prata. Det kan vara så att jag inte har lust att prata. I skilsmässoland vet man inte riktig. Säg till dig själv; hon kanske inte vill prata om midsommar.

När jag svarar att jag vet inte riktigt, jag har barnen och vi kommer att vara hemma, nöj dig med det svaret. Fortsätt inte konversationen med att påpeka att någon festplats måste jag väl besöka. Säg till dig själv; man behöver inte göra saker som man inte vill göra.

För så här är det. Jag har mina barn detta år och förmodligen blir det bara vi. Igen. Hade vi haft en stuga hade jag yttrat frasen ”vi ska åka till stugan” och det hade förmodligen räckt för dig, men nu har vi ingen stuga. Jag har ett antal midsomrar i bagaget nu, sådana som inte innehållit sill-luncher, blommiga klänningar, mycket folk, tindrande romantiska ögon och dans kring midsommarstången. Vissa har varit hemska. På andra har jag blivit dumpad. Ibland har det varit helt okej. Men det har inte varit traditionellt på många år.  Alla har det inte så. Livet är inte alltid så.

Jag har bestämt mig för att i år ger jag fan. Kanske åker vi en sväng till någon festplats och kanske gör vi inte det. Ungarna begriper sig inte på midsommarstångsgrejen. De vill hellre göra andra saker än tvingas gå i ring och sjunga. Och om barnen inte tycker det är roligt samtidigt som jag inte känner behov av att uppföra mig som en kärnfamilj eftersom jag inte är en kärnfamilj, varför ska vi då göra det? För att ”folk” förväntar sig? För att du förväntar dig? För att jag ska ha någonting att säga i efterhand?

Det bästa med midsommar är att sedan är det jättelänge tills nästa storhelg då man förväntas gå omkring och vara lycklig bara för att det är ett visst datum. Sådant är mitt liv. Inte bara mitt liv är sådant.

Säg till dig själv; så stressad som hon ser ut kommer hon nog tycka att det blir skönt med en extra ledig dag oavsett vad hon gör med den. Och gå därifrån.

PS Jag tänker grilla, äta jordgubbar och dricka bubbel. Och om jag har riktig tur så kanske jag får kyssas lite också. Och om jag inte får kyssas så är det i alla fall inte alltför länge sedan jag kysstes senast. I så fall kan jag minnas hur det kändes och le i smyg när ingen ser mig.

Explore posts in the same categories: Majaliv

5 kommentarer på “Meddelande till allmänheten”

  1. Helga Says:

    Jag. Hatar. Midsommar. Får man säga det i det här jävla landet? För mig är det en av årets angstigaste helger, faktiskt.

    För några år sedan firade vi med goda vänner i Dalarna, svenska midsommarfirandets högborg. Härregud. Nä, jag är inte byggd för sånt.

    (Gillar ju inte skolavslutningar heller.)

  2. Åsa Z Says:

    Helt rätt Maja !
    Jag har för längesedan slutat göra saker som förväntas av en. Jag och min dotter gör som vi vill. I år ska vi grilla med min kompis och äta jordgubbar. Barnen ska leka. Som vanligt. Som en helt vanlig sommarkväll, även om den kallas midsommarafton.
    Glad helg Maja !! Hoppas du och dina barn får det mysigt.

  3. Linda Says:

    Midsommar har varit en av årets mest om inte den allra mest ångestladdade helger. Firade en ganska traditionell på om inte bästa, näst bästa sätt…enligt mina önskemål förra året.Stuga på Västkusten med mina föräldrar, sambo och son. Vi dansade runt midsommarstången med grannskapet, åt all traditionell mat med snaps och allt. Det var härligt men det var också underbart att bara känna sig ”normal” När jag skriver näst bäst så menar jag att en önskedröm vore kanske fira med det där stora kompisgänget som jag inte har. Ser tillbaks med stor ångest när jag satt där med mina päron och deras vänner. Olyckligt kär var jag också och inombords rådde kaos. Samma året innan förresten. Också då kaos inombords tack vare olycklig kärlek även då. Bara ett annat föremål.
    Imorgon känner jag mig lite halvmisslyckad då jag ska fira i stan. Och sedan grill med två ensamstående mammor ute på gräsmattan utanför hyreshuset. Pust! Tänk att denna helg är så ångestladdad och att man blir så påmind om var man befinner sig i hierarkin.


  4. Jag och dottern går till en närbelägen kyrka, som kommer ordna dans och fika och fiskdamm. Hon är så liten att dans och tårta är ungefär det bästa som finns i livet. Årets enda kyrkobesök på den mest okyrkliga av högtider… Längre utflykter hinns inte med eftersom hänsyn måste tas till att dottern skulle sova hos sin pappa natten till idag.
    Men gemenskap är fint, i vilken form den nu serveras. Vi kommer hänga med grannfamiljen: ensamstående mamma med barn. Det blir bra i sin enkelhet! (Men jag längtar efter att pussas. Fast det gör jag varje dag. Längtar alltså.)

  5. Åsa Says:

    Hej Maja, och ni andra…. Det är inte bara i ”skillsmässoland” man kan känna sig helt jagad av omgivningen när man inte älskar högtiderna och det traditionella sättet att fira dem. Jag har förvisso passerat det landet och det är kanske därför jag har svårt för masshysteri kring främst julen. Midsommar gillar jag bättre då det finns färre förväntningar på det perfekta, i alla fall för oss. Men alla frågorna på hur det skall firas cirkulerade på jobbet i går och resulterade i att ett par kollegor kommer till oss på sydkusten på en sillunch och sedan samlas ett gäng, vi som hänger i stan på vinterhalvåret förr invigningsgrill i ett nyrenoverat sommarhus. Det känns bra med spontaninbjudningar, planerandet stressar.


Kommentera

