Sommarstiltje

Sitter ute i sommarkvällen. Klockan är över tio, temperaturen är över tjugo. Fortfarande.

Efter tre veckor av nästan oavbruten barntid har jag nu en semestervecka utan barn. Jag hade tänkt göra saker men det går trögt. Det är varmt. Det är varmt, det är jättevarmt och jag klagar inte, jag njuter. Njuter men har tappat både förmågan att göra saker och att tänka. Jag bara är. Och det enda jag önskar mig som jag inte redan har är en båt.

I ett av grannhusen spelas det musik och pratas högt. Där brukar det vara knäpptyst så de har tydligen sommarbesök. I många andra hus är det tomt. Folk är bortresta. Högsommarkvällen är min egen.

Jag sydde kuddfodral idag. Drog ut min gamla symaskin på altanen och klädde om fyra kuddar i nytt och fräscht. Icke längre kuddar à la Pellehusköket. Det gick långsamt men blev bra. Sedan tog jag en deckare med mig och cyklade till stranden. Fick nästan värmeslag på vägen dit.

Energi. Toppfyller min egen bränsletank så gott jag kan. Kanske målar jag över fläckar i Bills tak imorgon. Eller så gör jag det i natt. Eller så gör jag det inte alls.

Explore posts in the same categories: Majaliv

Kommentera

