Igen

Hamnar åter vid fikabordet med kollega som ställer frågor. Det är hennes sätt att umgås, att föra konversation. Hon ställer frågor om någonting som egentligen inte intresserar henne. Jag kan inte svara enkelt på frågorna, vill inte prata om detta med henne, vill ducka. Jag tillåts inte ducka eftersom hon envisas med att ställa följdfrågor. Följdfrågor och följdfrågor. Va fan liksom. Lär dig någon gång. Sluta fråga.

Minns i ilskan den gången under krisåren som hon skulle gå hem inför sommarsemestern, ställde sig i dörren till mitt kontor på väg ut och började ställa frågor om vad jag skulle göra i sommar. Med påföljd att jag totalkraschade och började gråta och hon fick bra mycket mer information än vad hon hade velat ha. Hon hade inte ens tid att stå där, det såg jag ju, och jag ville helst att hon skulle gå och hon ville gå. Ändå gick hon inte för man kan ju med gott samvete inte lämna en gråtande kollega. Hur kan det komma sig att hon inte lärde sig den gången? Ställ en fråga om du absolut känner att du måste. Fastna inte i den och ställ sjutton följdfrågor. Läs av din motpart, ser hon verkligen ut att vilja berätta. Om hon vill berätta så behövs inga följdfrågor.

I annat fall prata om vädret. För helvete.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Igen”

  1. AnnaH Says:

    När folk kommer in på brännbara områden så försöker jag bryta genom att ge väldigt luddiga och obestämda svar, och så skyndar jag mig att antingen börja ställa motfrågor eller byta ämne. Typ ‘Vad ska du göra i sommar?’ – ‘Vet inte riktigt, får se hur det blir. Vad har du själv för planer?’ Och sedan fylla på med frågor så det slutar handla om mig. De flesta älskar ju att få prata om sig själva, så oftast fungerar det. Jag har sett rekommendationer att man ska svara ‘Varför undrar du det?’ när man inte vill prata om något, men jag tycker det känns för fientligt. Anledningen till att man inte säger ‘Det ska du skita i’ är ju att man vanligen vill behålla en hyfsat bra relation. Man kan ju säga ‘Jag orkar inte prata om det där’ men då blir det kanske intimare än man vill vara. Ja det är inte lätt.


Kommentera

