Springer

Jo men hej alltså. Maja här. Maja som sticker upp nosen över jobbhögarna och inser att hon inte har skrivit en rad på ganska många dagar nu. Det är olikt mig.

Men här är en Maja med en rejält hög stressnivå, som springer och springer och springer. Det känns som att hela tillvaron bombarderar mig med information och med saker som ska göras. När jag är på jobbet har jag inte tid att tänka en enda egen tanke. När jag har jobbat klart är jag väldigt trött.

Det känns att jag har bytt tjänst. Man glömmer bort hur det är när man varit på samma tjänst ett tag. Glömmer bort hur det är när precis allt kräver energi. När man måste koncentrera sig för varenda liten grej, när ingenting går på automatik. När allting dessutom tar dubbelt så lång tid som det kommer att göra en vacker dag.

Så stressnivån är hög. Men härligt nog är den bara hög när jag jobbar. Kaosåren gav mig en osviklig förmåga att stänga av stressen när jag inte kan göra någonting åt den. När jag väl kliver in genom dörren hemma och vet att jag är för trött för att exempelvis jobba lite på distans så stänger jag av jobbet. Jag har inga som helst problem att göra det, jag bara väljer att inte tänka på saker jag inte kan göra någonting åt. Det är som att ha en strömbrytare i hjärnan. Jobbströmbrytaren.

Dessutom är det roligt. Äntligen känns det roligt att jobba igen. Kaosartat och panikslaget men roligt. Det ger energi att inte harva runt i samma surträsk längre, att inte vara i en jobbsituation som känns oföränderlig och opåverkbar.

Och nu är det fredag. Framför mig ligger en helg som jag kan disponera själv och det är välbehövligt. Jag behöver landa nu, jag behöver tänka, reflektera och formulera. Jag behöver ligga i badkaret och dricka vin. Jag behöver andas.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Springer”


  1. Shit, vad jag önskar mig en sådan avstängningsknapp! Själv ältar jag jobbet även i sömnen under stressperioder.


Kommentera

