Höstreflektioner

Det är frost ute. Jag tänder ljus på köksbordet. Plötsligt längtar jag lite efter hösthelgerna, så som de kan vara innan julstressen drar igång. Längtar lite efter att sitta här vid köksbordet när alla höstsysslorna är gjorda. Lördagsmorgon när en hel helg är fri att disponera på nästan ingenting. Kanske en promenad, kanske en film i soffan, kanske en bok, hämtpizza och rödvin. Den sortens helger som man bara har på hösten.

Igår kväll gick jag förbi nya singelgrannmammans lägenhet på väg hem. Där bor hon inte längre, hon har köpt hus och flyttat ihop. Det gick fort men jag tror det är rätt, de verkar passa varandra som pusselbitar. I augusti satt jag på hennes altan och tittade ut över sommarkvällen. Nu har hon flyttat. Och när jag går nerför den lilla trappan mot parkeringen tänker jag att i år kommer jag inte att gå här i mörk höstkväll, försiktig för att inte halka på frostigt trä. Jag kommer inte att gå här efter att ha fnissat och druckit vin och pratat singelliv med henne. Det känns lite sorgligt. Den perioden är över nu. Men den är över för mig också.

En annan mamma är mitt uppe i brinnande skilsmässa, mitt i krisen. Vi känner egentligen inte varandra men jag bollar så gott jag kan. Samtidigt känner jag tydligt att jag inte längre är i samma fas. Det finns en fas då man har tentaklerna ute överallt, då för mycket tid är oönskat tom och då man tackar ja till allt som bjuds. Jag är inte längre i den fasen. Mina tomma kvällar är inte längre tomma. Och de tomma kvällar som fortfarande är tomma är någonting jag värderar. Stötdämparna i tillvaron. Förresten är de ändå inte tomma på det sätt som kvällarna var tomma förut.

Det är frost ute och den ljumma september har ersatts av klar september. Sommaren är över, sysslorna kvar att göra. Barnen åker skoltaxi och jag känner tydligt lyxen av att inte morgonkämpa på samma vis. Det finns andrum i tillvaron och jag kommer inte längre till jobbet med trosorna bak och fram.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Höstreflektioner”


  1. Reflektion, visst är det fina grejer! När man förmår vara ärlig och rak mot sig själv och orkar stanna i en känsla och analysera den. Fast mark under fötterna gör ju att man vågar chansa lite mer.
    Dåliga saker händer bra människor helt utan egen förskyllan. Men många bra saker händer bra människor, för att man har förmågan, viljan och modet att våga släppa in dem i livet. Det är så härligt att läsa om dina reflektioner även när livet är fint!


Kommentera

