Måndagen avklarad

Jo men det vore rätt skönt om det började plana ut bara en aning på jobbet. Att en eller annan arbetsdag inte skulle innebära fjorton tillfällen av panik! och hur fan ska jag lösa detta? och varför har jag inte fått veta att jag borde ha gjort detta?!

Det är inte så jätteunderligt att jag är trött på helgerna.

Tänk att man alltid glömmer bort hur jobbigt det är att byta jobb. Tänk att man också glömmer bort att det är roligt att byta jobb.

Hemma väntar krukor att tömma, hammock att skruva isär, utemöbler att stuva in i förråd, fönster att tvätta. Saker som måste göras innan det blir kallare. Min plan är att hinna med det mesta på vardagskvällarna. Förmodligen blir det inte så. Men mitt mål för denna vecka är att kunna ligga i soffan mitt på dagen och titta på film. Jag behöver det. Herregud vad jag behöver det!

Explore posts in the same categories: Majaliv

4 kommentarer på “Måndagen avklarad”

  1. annannan Says:

    Du. Det enda som behöver göras innan det blir kallare är att tvätta fönstren. Tömma krukorna, om det är växter i dem som du vill ta vara på. Om inte är det okej att låta dem frysa ihjäl ute innan du tömmer krukorna. Och skruva i sär hammocken och stuva in möblerna i förrådet kan du göra längre fram. Det räcker att det är tillräckligt drägligt varmt (och uppehåll) för att vara ute.


    • Haha… få se nu, var är det du bor? 😉
      Tömmer man inte krukorna i tid här så fryser jorden fast i dem och sedan får man lyfta in dem en och en och tina upp dem inomhus för att kunna tömma dem (man ångrar sig alltid när man har låtit det ske!). Och gör man inte det så fryser krukorna sönder.

  2. Helga Says:

    Jag hade skippat fönstertvätten, jag. Vi brukar flytta innan det är dags att tvätta fönstren, det är ett stående skämt mellan O och mig. Nu har vi bott i radhuset i drygt fem år och på den tiden har vi tvättat fönstren en gång. Och då fick städhjälpen göra det.

    Förresten pratade en kollega till mig alldeles lyriskt igår om en fantastisk maskin hon köpt på K-rauta, med inbyggd vattendammsugare. Det tog henne tjugo minuter att tvätta tio fönster eller hur det nu var.


    • Jag skippade fönstertvätten förra året när jag renoverade köket. Nu har grannarna renoverat och sågat en massa utomhus så… fönstertvätt känns som ett måste.

      ALLA verkar ha köpt den där fönstertvättmaskinen. Fast jag tycker att det som tar mest tid är ju ändå att plocka ner alla grejer ur fönstren, duscha blommorna, torka karmar och, framför allt, skruva isär de jävla fönstrena som sitter med nittifjorton skruvar. Själva tvättandet är högst 40 % av det jobbet ju.


Kommentera

