Halloween och päroncognac

Halloween eller Allhelgona, jag tycker att det är ganska skönt att man får välja. Jag orkar inte riktigt med Allhelgona, jag vill inte tända ljus på kyrkogården och minnas människor som inte längre lever. Jag minns dem ändå, ofta och färgstarkt, men inte vid någon sten med ett ljus på. Halloween känns bättre med utspökade barn som ringer på och inga egentliga traditioner att förvalta. På bron står en pumpaformad ljuslykta, inköpt begagnad för några år sedan. Den räcker.

Kortare arbetsdag idag och på stan vimlar det av människor. Jag ska köpa whiskey men det råkar bli päroncognac. Sist jag köpte päroncognac bodde jag i Pellehuset. Någon av de sista jularna. En minnesbild av hur julgranen lyste i köket när jag satt där, sen julaftonsnatt när alla sov, och avslutade dagen med en gravlaxmacka och en päroncognac. I det där som fortfarande var ett gemensamt liv men ändå inte eftersom Pelle sov surmulet i stället för att sitta bredvid mig och julmysa. Eftersom han faktiskt inte ville sitta bredvid mig längre.

Efter päroncognacen köper jag både nya lakan och en klänning till den kommande julfesten. Sedan möter jag upp  Arne och vi går i några affärer till och sedan dricker vi latte på ett proppfullt fik. Det är en särskild känsla att gå på stan just en halvdag då där är fullt av folk som ska åka hem och fira storhelg och att vara en del av det där myllret. Inte en vilsegången myra som inte alls är delaktig och som inte kommer att prata med någon under hela helgen.

När jag har cyklat hem tänder jag ljus och stökar undan vår frukostdisk. Och sedan sätter jag mig med ett glas av den där päroncognacen och tänker att den smakar likadant som den gjorde den där julen. Det känns på något vis varvet runt. Då en dov underton av att saker var fel. Nu en mjuk underton av att saker är rätt.

Explore posts in the same categories: Majaliv

3 kommentarer på “Halloween och päroncognac”

  1. mammamios Says:

    Stort gilla på det! Sista stycket fick mig att le i soffan, så härligt för dig!

    Jag hoppas också att jag kommer dit en dag. Tack vare att jag ska leda spinpass i helgen kommer jag att ha kontakt med andra människor. Annars skulle det ha varit helt tyst, eftersom barnen inte är här. Överlever gör man, men några glädjesprång är det inte fråga om direkt…

    Kram, njut av din och er helg!

  2. Tudorienne Says:

    High five på det!

  3. Ullah Says:

    Aldrig smakat pärnkonjak. Är det gott? Måste kanske prova.


Kommentera

