Advent

Jag plockar fram stjärnor och adventsljusstakar, jag plockar fram barnens prydnadsgranar, det lilla luciatåget jag en gång fick av ´Minstasyss, jag plockar fram röda rosetter till köksgardinerna och röda bordstabletter. Jag plockar fram sakerna som knyter ihop en första advent med annan första advent. De röda rosetterna som fick ersätta julgardiner i alla hem jag delat med Pelle, stjärnan jag köpte några veckor efter att jag fått missfall i inledningen av barnlösheten med tårar i ögonen, bordstabletter som var runda för att passa ett köksbord som var nytt i mitt nya singelhem, ljusstaken jag fick av mamma på den tiden jag pluggade och inte hade råd med annat än de minsta och skruttigaste eljusstakarna.

Tidigare år har jag gruvat mig lite innan jag började plocka. Julelände på gång, skavet i att någonting saknas, antingen att det inte blivit barn heller detta år som gått heller eller skavet i att inte ha en vuxen kärlek att dela det med. Tidigare år har det funnits ett skav och sedan en förvåning över att det känts mysigt, över vilka känslor som ändå börjar klinga svagt i mig.

I år är det inget skav. I år tänker jag att sist jag såg de här pinalerna låg de staplade i högar i mitt sovrum. Sist låg  de i högar i mitt sovrum där jag något förvånat hamnade med en man jag inte kände och som efteråt, i avslappningen, drog en hel hög med skämt om dem, röda kulor i grenen och allt vad det var, tills jag skrattade så tårarna rann. Situationer du aldrig trodde att du skulle tänka dig dina julsaker i. Hur du väljer att visa ditt mest oorganiserade jag på en dejt. När ambitionen att inte skrämma bort någon genom att inledningsvis inte visa för mycket av dig själv går helt åt helvete. Jag hade ju tänkt det, att den här dejten skulle vara helt by the book, att den inte skulle ske hemma hos mig så att jag kunde bli bedömd utifrån vad personen tyckte om mitt hem. Jag tänkte att här ska jag inte spilla ut precis hela mig oefterfrågat bara för att jag är intresserad. Denna gång ska jag göra rätt.

I år är ett annat år. I år tar jag med någon på jobbets julfest dit man ska komma med respektive och där jag aldrig haft en respektive med. I år tänker jag att de där skämten som jag strött omkring mig i några år nu, de galghumoristiska och småfräcka skämten som jag skyddat mig med och som ännu plockas upp och returneras eftersom ingen vet att de varit inaktuella ett bra tag nu, de skämten kommer att få ett naturligt slut i och med julfesten. Det blir skönt.

Knyt ihop ännu en cirkel med röda julrosetter. Tänd ett adventsljus för året som var och året som kommer. Leta lite på nätet efter julklappar och gläds åt att det finns någon som jag vill ge alla mina ord som jag inte vågar säga i ett paket under granen.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Advent”

  1. Julia Says:

    Jag gjorde ju just det förra året. Gav honom ett paket med orden jag inte vågade säga. Det blev väldigt bra.


Kommentera

