Nog

Idag fick jag nog och blev arg.

Detta med jul. Man vill ge sina barn allt. Hela december håller man på och ger allt. Allt vad man kan för att det ska vara vackert, magiskt, spännande och mysigt. Idag är det Lucia och jag var så glad att jag skulle ha barnen. Som veckorna ligger har jag inte haft barnen hos mig på Lucia någon gång sedan vi flyttade till sunkradhuset. Luciautrustning var fixad och vi skulle fika hos mina föräldrar. Det skulle bli fint.

Det blev det inte.

Förutom att barnen ofta är lite taggiga när det är växling hade jag glömt hur de uppför sig hos mina föräldrar. Jag hoppas innerligt att det inte är likadant när jag inte är med.

De var gräsliga, två furier. Jag brukar säga att det är skönt att de är så stora, att man kan prata med varandra, att man inte behöver agera fångvaktare. Idag var det ett konstant tjafsande mellan dem, gapande, störande, härjande, gormande, hoppande i soffan trots oändliga tillsägelser. Mot slutet slängde Bull av sig alla kläder och sprang naken, vägrade klä på sig. Ingenting jag sa gick in.

Och då kom jag plötsligt ihåg hur jul brukar vara. Våldsamt härjande ungar, det omöjliga i att umgås med någon och att föra ett samtal. Konstant kontroll, tusen småbråk att avstyra, att störa bara för att störa och våldsam teatergråt över ingenting. Stressen började puttra värre än vanligt.

Få se nu… jul numera. Knyta knut på sig för att göra allting fantastiskt för barnen, spendera hur mycket pengar som helst på julklappar och mötas av två bortskämda typer som kräver att stå i centrum konstant och som gör allt för att – samtidigt som man försöker göra allt fantastiskt för dem – gör sitt bästa för att göra tillvaron så tjorvig som möjligt. Inte ett ögonblick av sådant som känns som… julhelg. Vad har jag fostrat dem till?

När vi väl satt i bilen för att åka hem läste jag lusen av dem. Jag försöker göra allt för att det ska bli så mysigt som möjligt för er. Mormor och morfar är mina föräldrar. När vi är här vill jag kunna prata med dem också. Det är inte trevligt för någon att ni två sitter vid fikabordet och skriker rätt ut för att ingen annan ska kunna prata. Jag vill också ha trevligt. Jag försöker göra det så trevligt som möjligt för er men ni försöker göra det så jobbigt som möjligt för mig. Det är inte snällt alls. Jag vill faktiskt känna att ni bryr er om mig också, att ni bryr er om att jag också får ha trevligt. Så här vill jag inte att julen ska vara. Då har jag ingen lust att vara med. Jul handlar faktiskt inte om att få en massa saker. Jul handlar om att tycka om varandra, jul handlar om omtanke. 

Det gick in. Det gick in rejält. Jag hoppas att det stannar.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

6 kommentarer på “Nog”

  1. Maria Says:

    Mycket klokt sagt av dig. Håller tummarna för att det sitter stenhårt hos dem nu.

  2. Ingela Says:

    Vad bra sagt. Du kanske får upprepa det ngn gång, men bättre kan det inte sägas.

  3. Singelmamma Says:

    Bra sagt! Jobbigt när de beter sig illa. Kan man förekomma det på något sätt?
    (Funderar lite för egen skull. Jag har tyvärr bara ett barn så jag slipper triggandet från syskon men i år är 6-åringens önskelista extremt lång och dyr så det kommer bli besvikelse)

  4. Maria Says:

    Bra talat! ☺ Det ska jag använda på mina barn innan julfirandet i år.

  5. Elvira Says:

    Vad bra att du talade allvar med barnen! Har tre ungar och minns många liknande episoder, när de gjorde sitt bästa för att härja och tjafsa sönder fikastunderna hos farmor och sedan ännu vägrade klä på sig när vi skulle hem… Känner så väl igen julfrustrationen med speedade ungar och tokstressad morsa. Ungar som inte är småbarn längre mår bara bra av att få veta att julen också handlar om att ge och att ta hänsyn. Kram!

  6. Helga Says:

    Igenkänning på allt, både ungarnas beteende och min och makens reaktion. Vi har predikat och skällt som bandhundar ibland. Barnen sansar sig och ser lite skamsna ut, tills de eldat upp varandra igen. Håhåjaja.


Kommentera

