Nästan näsan över vattenytan

Torsdag kväll. Middagsdisken står fortfarande på bordet. Bill och Bull försvann åt varsitt håll efter att ha ätit kopiösa mängder middag. Själv mådde jag illa av trötthet men pressade i mig korv och spagetti och det hjälpte förstås. Nu är jag fortfarande trött men på ett behagligare sätt. Och jag längtar efter att skriva, att uttrycka mig, samtidigt som jag vet att efter att Bill och Bull somnat kommer jag inte att ha någon hjärnkapacitet kvar.

Veckan har varit helt galen. Mitt jobb är ju sådant, en upptrappning mot jul. Mest med allt medan man samtidigt har mest med allt annat. Survival-mode har jag predikat för mig själv hela veckan. Man kommer igenom, det blir jullov. Och jag är duktig på att ha vattentäta skott i mitt tänkande. Jag väljer att inte stressa upp mig över jobbet om det är så att jag inte kan göra någonting åt det. Inte förrän i bilen på morgonen har jag valt att låta stressen ta tag i mig. Därefter har jag ilat runt som en galen råtta fram till hämta-barn-tid-plus-tio-minuter. Inte ett skvatt julpyssel har jag gjort hemma. Först igår slog det mig att människor som lyckas med att ordna glöggmingel, julpyssla med barnen och liksom uppleva jul i förskott förmodligen inte har jobb som trappar upp som mest under advent. Det måste vara samma personer som är less på julen redan efter Annandagen. Men jag, som inte lyckas ha jul förrän ungefär någon dag innan, jag vill ha julstämning fram till Tjugondag Knut.

Imorgon ska jag på barnens julavslutningar. Därefter ska jag hasta till jobbet, ha möte, äta gemensam julavslutningslunch, ha möte och sedan kanskekanskekanske sluta tidigare. Om jag har riktig tur kan jag handla de sista julklapparna, köpa lite vin, handla lite mat, hämta barn, sätta en pepparkaksdeg och sedan kollapsa på soffan.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Nästan näsan över vattenytan”

  1. Paula Says:

    Jag jobbar som kyrkomusiker och jag är beredd börja julmysa på annandagen eller den 27 dec beroende på hur jag jobbar.


Kommentera

