Julen

Denna lördag andas jag ut, sitter i soffan länge, tittar på foton från den tidigaste tiden i sunkradhuset och gråter litegrand. Julhelgen är avklarad, jag är aningens bakis efter gårdagen och… Och? Jag är nog lite trött.

Julhelgen är gjord. Den blev mycket bra.

Jag pratade nyss med Mellansyss i telefon. På mitt kylskåp sitter ett foto på dem, den mellansysska familjen. Fotografkort, de är vackra. Den perfekta familjen. Vi skrattar åt det när vi pratar. Det är ju bra att vi åtminstone ser perfekta ut, skrattar hon, och pratar om en december där orken tar slut en vecka före julafton och där de har bråkat jättemycket under julen. Men de har det egentligen mycket bra.

Bill och Bull var lyckliga precis hela julafton. För första gången ingen härdsmälta, ingen som bryter ihop en enda gång, inga bråk och toklycka över julklapparna. Jag hade köpt precis rätt saker. Som förälder andas man ut. Andas ut och huvudvärken sätter in.

På juldagen var min familj här på fika och även Arne och tre av fyra döttrar. För första gången. Det blev också mycket bra. Därefter stekte jag hamburgare åt Arne och alla barn och sedan fick jag två översovningsgäster. Annandagsmorgonen klev jag upp och fann fyra barn i köket som rostade bröd och drack O´Boy. Rena julkortet att titta på.

Och nu sitter jag här och tittar på min gran och dricker te och gråter lite.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Mammaliv

3 kommentarer på “Julen”

  1. JsN Says:

    Är det så idylliskt som du beskriver det?

    God fortsättning!

  2. annannan Says:

    ”sedan fick jag två översovningsgäster” och så ”fann fyra barn i köket” får mig att nyfiket undra om Arne inte sov över, eller om han inte räknas som översovningsgäst. Fast det har jag förstås inte med att göra.


Kommentera

