Ett år

Det är tisdagskväll. Jag sitter på mitt hotellrum, som är opersonligt och omysigt som hotellrum alltid är, och jag har sprungit en stund på löpband, badat bastu i relaxen och ätit samma gamla vanliga Cesar-sallad som alltid är salladsalternativet i hotellrestaurangen. Sömnigheten tynger i ögonlocken.

Det är den 20 januari, det är dagen före årsdagen.

Imorgon, för ett år sedan, gick jag på en date som långsamt förändrade allting. En date som såg till att måttot för året inte alls blev Snygg, Sexig och Singel. Jag hade inte alls förväntat mig att det skulle bli så. Jag hade slutat att förvänta mig.

Årsdagen kommer inte att firas, varken med blommor eller fyrverkerier eller sex eller ens en kram trots att jag egentligen är en sådan som vill att årsdagar ska få utmärka sig. Jag kommer att äta middag i en hotellrestaurang där det sitter ensamma män vid varje bord och jag kommer att sova i ett alldeles för stort hotellrum som kallas minisvit där sofforna är från tidigt 90-tal och soffbordet av lackad furu. Så är verkligheten när man är en Maja på 44 med ett vuxenliv. Men jag kommer också att skicka meddelanden hela kvällen och jag kommer att veta att någon längtar efter att jag ska komma hem.

Det tog mig lång tid att sluta tro att det skulle ta slut varje gång han yttrade fraser av typen Men du, jag har tänkt på en sak… Jag har slutat förvänta mig avgrävda vägar bakom varje vägkrök. Långsamt har jag börjat lita på. Efter ett år är han den som jag vill prata allra mest med. Och ligga med i princip jämt. Till och med är han den som jag vågar vara så ful bredvid att jag sover med bettskena.

Det har gått ett år nu. Ett alldeles särskilt år.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

2 kommentarer på “Ett år”

  1. kapybaran Says:

    ❤ För att du är så jävla värd det, Maja! ❤


Kommentera

