Bra kvinna reder sig själv

Det har ju som sagt snöat en del på sistone. Jag skottar och skottar och skottar. Det är ganska trevligt eftersom gården är lagom stor. Ett rejält motionspass om det har kommit några decimeter men inget oöverkomligt. Dock gäller det förstås att jobba på. Inte lämna och tro att man kan ta det några dagar senare, till helgen eller liknande. Skottar man när snön just har fallit går det fint. Så det gör jag.

Sen lördagskväll rensade jag altanen på 3 dm snö. Ett på söndagsmorgonen kom traktorn och tog med sig min egentillverkade berg. När jag hämtade tidning på söndagsförmiddagen låg det tre nya decimeter och väntade på mig. Plus att det hade drivit och ramlat ner från taket så att det utanför köksfönstret var en hög som nästan gick upp till taket. En timme senare hade jag skottat bort alltihop och traktorn hade varit en ny runda.

På söndagseftermiddagen samspråkar jag med mamman i ett hus längre bort. Hon pustar och pustar över all denna snö. Du har ju så bra, säger hon oskyldigt och tittar in på min altan, här samlas det ju ingenting. Hos oss driver det ihop och blir en jättehög, jag vet inte hur vi ska få bort det. Jag informerar med glimten i ögat att det blir jättehög hos mig också. Om man inte skottar bort den. Sedan börjar hon pusta över hur jobbigt det blir, hennes man ska resa bort nu i tre dagar. Herregud, hon ska behöva hantera alltihop själv, hur ska det gå ihop?

Jag tittar lite förundrat på henne. Förväntar hon sig medhåll i att det är jobbigt? Tror hon att snön i all välmening väljer att inte lägga sig på gårdar till hus där det bor singelkvinnor?

Explore posts in the same categories: Majaliv

2 kommentarer på “Bra kvinna reder sig själv”

  1. kapybaran Says:

    förlåt, men hahahaha! Vilken komplett insnöad (gick inte att låta bli) brud…

  2. Ingela Says:

    Jag minns en bekant som förundrade sig över att jag kunde vika ihop sängkläder ensam… Hur kunde jag, hon väntade alltid tills hennes kille var hemma. Haha. Jag önskade att det hade varit mitt största bekymmer 😀


Kommentera

