Gråtit

Till sist stänger jag in mig på toa och gråter. Det blir verkligen inte mycket gjort idag. Men jag behöver nog gråta, jag har inte gråtit sedan Pelle berättade om dödsfallet. Jag har haft barnen, jag har tröstat dem, jag har inte hunnit och inte orkat tänka.

Det är ju inte min sorg.

Det är inte min sorg och jag borde inte gråta. Men det blir ju en tomhet även i min värld. Någon som fanns och som inte längre finns.

Och, som efter alla stora händelser, en blixtbelysning av hur livet ser ut. Det som var självklart i så många år, den värld jag inte längre deltar i. Jag minns alla diskussioner hemma hos Pelles föräldrar om hur arv skulle delas den dagen som det blev dags. Självklart deltog jag aldrig, jag tyckte att det var bisarrt att prata så om döden.

En blixtbelysning av  hur livet ser ut nu. Alla komplexa trådar åt alla håll. Och en vacker dag är allting slut.

Vill bara gå hem och rulla in mig i en filt.

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Gråtit”

  1. annannan Says:

    För det första, det är klart att det också är din sorg. Det var en människa som fanns mycket i ditt liv, på ett sätt som hade sina goda sidor, så vitt jag förstår. Det är inte ditt arv att fördela, men det är en helt annan sak än att det inte är din sorg. Också.

    För det andra, det är oftast inte bara över personen i fråga man gråter, Kanske om det är någon man står väldigt väldigt nära och där sorgen är så stor att det inte ryms något annat än den. Men i andra fall är det den döde och själva dödligheten och alla man sörjt tidigare och alla man kan komma att sörja. Jag tänkte det med visst förakt när jag var på min morfars begravning när jag var 22. Att det inte var för honom många av de närvarande grät men för något annat. Jag tänkte det samma på min mormors begravning när jag var 33, men då inte längre med förakt. då med insikt om att det är så det är och så det ska vara.

    Jag låter snusförnuftig nu, och jag kanske har en annan insikt när jag är 55, men nu vid 44 håller jag med 33-åringen.


Kommentera

