Snart så

Det är sista dagen innan semester och jag känner mig som att jag har sprungit maraton. Den här veckan har jag prickat av sak efter sak. Gjort dem, prickat av dem, gått vidare.

Var på bilbesiktningen igår. Kom här och titta på en sak, säger killen när han har öppnat huven på Gamla Bettan. Var du trött igår? Locket som jag skruvade av kvällen innan, när jag fyllde på kylarvätska, ligger prydligt på behållaren. Det har inte ramlat ner. Men en hel del kylarvätska har förstås skvättat ut och måste fyllas på. Han skrattar åt mig. Säger sedan att de är fantastiska bilar, de här, går hur länge som helst och när de går sönder så kan man laga dem. Jag kör hem Bettan igen, ställer in henne i garaget och placerar dunken med kylarvätska så att jag inte kan missa den nästa gång det ska köras bil. Får skjuts in till stan – en förberedelse för att det ska afterworkas senare.

Maraton, ja. Varje år samma sak. Maj och juni – helt galna månader. Jag längtar efter att andas nu, att läsa och skriva och tänka. Att inte ha huvudet fullt av logistik, av saker som måste göras, av saker som inte får glömmas bort.

Vaknade denna morgon med glädjekänslor i magen. Kom så långt som till frukosten innan jag blev stressad och började räkna semesterveckorna. Vi måste hinna med att vara lyckliga, vi måste hinna med att göra saker, vi måste… Gammal vana. Tänkte för mig själv att jag börjar tänka på måsten senare, på måndag när jag får barnen. Nu lugn och fin. Nu frukost och dagbok. Nu krama Arne en stund innan jag åker till jobbet.

Och nu avsluta en mängd saker på jobbet. Knyta ihop så många trådar jag kan. Städa skrivbordet.

Explore posts in the same categories: Majaliv

Kommentera

