Del 2

När jag hämtar Bill på fritids börjar hon omedelbart gråta. Bill har det inte allra enklast på umgängesfronten i klassen. Det har nu varken jag eller Pelle heller haft, ingen av oss har någonsin tillhört något innegäng. Själv har jag sällan varit självklar för någon. Det var aldrig bara att komma dit och klicka i. Jag känner så väl igen mig i henne.

Bills bästa kompis bytte skola efter sommarlovet. Kvar är hon med en kompis som är kompis ibland. Denna ibland-kompis har en medfödd skada i benen som gör att hon, efter vad jag förstår, har ont och har det svårare än andra med fysisk aktivitet. Ständigt måste hon jobba med uppvärmning och rörlighet.

Bill är smidigheten och snabbheten personifierad. Klart att det sticker i ögonen, klart att det kan bli jobbiga situationer. Och en sådan hade uppstått under gårdagen. Bill hade fått både en trollstav kastad i huvudet och en sko kastad i bröstet. Ibland-kompisen hade varit arg även på någon annan, så ilskan var inte riktad specifikt mot Bill. Men ibland-kompisen hade uttryckt att det bara var rättvist att även Bill fick känna på hur det var att ha ont. Bill hade gråtit länge i klassrummet och inte haft någon annan att vara med på hela dagen.

Bill är ledsen hela kvällen. Hon behöver prata, hon behöver tröstas och stöttas. För att hon ska kunna somna behöver jag ligga bredvid henne och hålla om henne i sängen. Dagen därpå hävdar hon huvudvärk och vägrar gå till skolan.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment på “Del 2”

  1. L Says:

    Jag tycker ändå att det är fint att hon vågar vara ledsen och berätta om vad som hänt för dig. Det vågade (eller orkade?) aldrig jag. Jag förstår att det är jobbigt att stå bredvid, att lyssna, men gud så fint ni verkar ha det ihop, ändå.


Kommentera

