Mera skola

Jag älskar era kommentarer. Tack, tack, tack för att ni lyfter sten från mitt mammahjärta.

Anledningen till att Bull får så mycket läxor är just specialläraren. Han får extra mycket stöd just nu för att han ska komma ikapp, för att han ska känna sig lika bra, för att han inte ska hamna efter resten av klassen. Och vi är väldigt glada över att han får den hjälpen. Jag förstår tanken med att han ska öva mycket. Och när jag har spillt ut mitt hjärta i kommunikationsboken där specialläraren skriver vad vi ska göra hemma och vi ska kommentera hur det har gått så får vi bra svar. Att vi ska strunta i småorden just nu, att han jobbar så hårt på lektionerna och att det tar mycket kraft.

Jag bara tänker ilsket på den där tanten till lärare som han hade i förskoleklass. Den fonologiska medvetenheten kunde ha fått betydligt mycket mer hjälp på traven, tänker jag, om han hade blivit inkluderad, inte exkluderad då. Och hur är det för de barn vars föräldrar inte orkar jobba lika mycket med dem eller som inte förstår vikten av att göra det?

Jag hatar att föräldrarna ska hjälpa till med skolarbetet. Det hjälps inte. Man kan säga en hel massa om det hela, att man borde avsätta mer tid åt sina barn, jobba kortare dagar, kunna hjälpa dem mer. Men det går ju inte! Inte är det bara för att man är en egotrippad förälder som vill ha en massa egentid och som vill jobba heltid för att kunna köpa en massa dyra kapitalvaror som man inte jobbar deltid. Det funkar ju inte med deltid. Och för övrigt jobbar jag ju mindre än heltid de veckor som jag har barnen. Men jag vill göra annat med dem än att traggla skolarbete.

Varför, undrar jag än en gång, varför kan de inte göra läxorna på fritids?

Explore posts in the same categories: Mammaliv

6 kommentarer på “Mera skola”

  1. Helga Says:

    Jag vet! Håller helt med. Läxor är bara skit, åtminstone till lågstadiebarn. Återkommer i frågan när kidsen är större.

  2. Mary Says:

    Har ni lyft frågan om läxläsning på fritids med fritidspersonalen? På mitt fritids så är det inget vi har som en stående aktivitet men är det nåt barn som vill så är det självklart helt okej! Och ofta är det så att sitter ett barn med läxan på fritids så brukar det snabbt bli ett litet gäng som sitter tillsammans och läxläser. Tänker att det är nog ingen omöjlighet att få igenom. Prata med fritidspersonalen!

  3. Sofie H Says:

    Har nu läst igenom alla kommentarer på skolämnet och känner att vi måste haft turen att ha fått helt fantastiska lärare för sonen. Två lärare delar på mentorskapet för två klasser (1a och 1b), vilket betyder ungefär 40 elever. Trots att det inte ens gått två månader har de lärt känna barnen som individer. På utvecklingssamtalet gjorde de en knivskarp analys av sonen. Jag började nästan gråta så mitt i prick det var. Andra upplever samma sak.

    Även när det gäller läxa verkar de mycket kloka. Man ska inte ha läxa för sakens skull utan det ska finnas en vettig mening med det. Hittills tror jag de har haft 3-4 läxor. Läxan får man på fredagen och det ska vara fixat till på tors eller fre veckan därpå. Idag skulle de ha med en bok som de läst eller som föräldrarna läst för dem och berätta om den inför klassen. Några gånger har det varit matteläxa. Men – mycket sparsamt.

    Jag är verkligen tacksam för dessa lärare!

  4. E Says:

    Hej!

    Jag blir så ledsen när jag hör hur undervisningen inte är anpassad till Bull.

    Jag är logoped och arbetar i skola med olika språkliga områden och däribland läsutveckling. Jag har nog aldrig hört talas om att man ger barn flashcards (är/och/sen) innan eleven har etablerat koppling mellan ljud och bokstav. Flashcards brukar man använda för att elever som i hög grad fortfarande ljudar (årskurs 3 och uppåt – tänker jag) och ska börja automatisera vissa frekvent förekomna helord.

    Jag tycker ni gör helt rätt i att inte arbeta med korten – man ska inte börja bygga på toppen när man inte gjort grunden.

    Om man vill arbeta med fonologisk medvetenhet och bokstavskännedom (vilket det finns evidens för) finns det mer lustfyllda aktiviteter man kan göra, typ samla på ord i valfritt rum i huset som börjar på /s/ osv för att sedan skriva ner tillsammans. Vill också tipsa om appen Se bokstavsljuden där man dels kan se vart i munnen man gör de olika språkljuden samt på ett lekfullt sätt öva på att höra ut första ljudet i ett ord.

    Det här blev långt! Lycka till och jag är helt övertygad om att allt kommer att ordna sig för Bull.

    /E

    Sen håller jag med om att läxor överlag är ett otyg, barn ska inte lämnas ensamma i sitt lärande, för föräldrar ska vara föräldrar och inte kompensera för att skolan inte hinner undervisa det de ska under skoltid.

  5. rektorjennie Says:

    Den här boken fick mina medarbetare i julklapp förra året. Ge den till rektorn på er skola! (Hon har en blogg också.)

    http://www.adlibris.com/se/bok/laxfritt-for-en-likvardig-skola-9789175579313?tduid=e3766f76a2bba53be5be072ecdbe6156

  6. Tudorienne Says:

    Självklart måste läxorna kunna göras på fritids. Det finns pedagoger där med.


Kommentera

