Ljuva jullov

Ack ljuva jullov. Här i sunkradhuset går vi fortfarande i pyjamas trots att klockan passerat lunchtid. Snart ska jag jaga igång alla. Snart.

Dygnsvända är vi allihopa. Det blir än mer så numera. Barnen är uppe längre på kvällarna och jag blir uppe ännu längre eftersom jag älskar den där stunden då jag röjt undan, varvat ner och hittat mina egna tankar. Jag behöver den stunden.

Ute är det dessutom knaggelisföre. Slalombacken är vedervärdigt isig, promenader är onjutbara, pulkabacken orkar man bara ta sig uppför ett fåtal gånger när den är så hal. Vi passar på att slöa. Jag unnar oss att slöa. Snart kommer vardagen åter oavsett om vi slöar eller inte.

Jul- och nyårshelg är passerad. För första gången på många, många år utan något som helst skav. Det har varit härligt och kanske lite tröttsamt ibland. Men genuint bra. Energigivande. Fint. Vid tolvslaget på nyårsafton stod jag och Arne och kramades på altanen medan barnen skuttade runt ute på vägen, såg fyrverkerier, skrek GOTT NYTT ÅÅÅR och gruppkramades. Jag grät lite ändå.

Den här ledigheten har varit så välbehövlig. December var jag tröttare än rimligt, tröttare än vad jag borde varit enligt min egen uträkning. Kanske blir man mer mörkerpåverkad med åren. Eller kanske är det det normala. Jag har många jobbiga år i ryggen, de har gjort av med en del av min reservtank. Det finns inte riktigt någon extra energi att kicka in, jag behöver fylla på den där tanken igen snarare än att lita på att den ska finnas där. Kanske är det vad min trötthet handlar om. Att tanka upp mig själv i goda tider. Att unna mig att inte spendera för mycket.

Bill och Bull skuttar runt i vardagsrummet i nya pyjamasar. Duschen kallar. Röjning efter nyårsövernattning kallar. Skateboardåkning denna eftermiddag kallar.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

One Comment på “Ljuva jullov”

  1. Ingela Says:

    Jag hade stora planer om vad jag skulle hinna detta jullov. Måla ett tak, bla! Istället gick luften fullkomligt ur mig. Men jag ska inte må illa över det, jag vet att vardagen börjar om till veckan och jag har tydligen behövt vila, vila, vila…. Tycker att mina marginaler blir mindre och mindre.


Kommentera

