Max erövrad

Oh så vi kämpar med läsningen, jag och Bull. Till stor del är det hans självförtroende som sätter käppar i hjulet. Det här kommer att bli svårt! utropar han när läxan ska göras. Och så blir det svårt.

Alltså gav jag honom en utmaning. När du kan läsa hela Max Kaka för mig, då ska du få det där spelet som du önskar dig.

Ett par gånger försökte han sig på Max Kaka i ensamhet uppe på sitt rum. Det slutade med gråt av frustration varje gång. Jag kan inte! 

Men denna helg tog vi det intensivt. Det bästa är om Bull får läsa medan jag lagar mat. Då jag inte finns vid hans sida med facit fokuserar han bättre. När han får stava sig igenom orden högt (så att jag ska höra över fläktljudet, lämpligt nog alltid på högsta läget) hör han bättre vad det ska bli.

Och vi tog Max Kaka. Vi satte Max Kaka på plats. Vi erövrade Max Kaka.

Bull rusade runt hemmet i vild glädjedans. Gud vad du var bra, fantastiskt bra jobbat! 

Jag älskar mig själv! hojtade Bull.

Explore posts in the same categories: Mammaliv, Uncategorized

5 kommentarer på “Max erövrad”

  1. Ullah Says:

    Jäss!!! Helt rätt!!!

  2. Maisan Says:

    Så fantastiskt!

  3. Maria Says:

    Underbart!

  4. annannan Says:

    Så himla fint!

    Om samma sak fast för äldre elever och med större böcker: I tidningen Land var det någon gång i höstas ett reportage om ett lantbruksgymnasium där läraren i svenska hade infört en halv timmes bokläsning varje morgon fyra gånger i veckan. Eleverna blev bättre i läsförståelse, förstås, men det jag inte hade tänkt på var just detta att erövra en färdighet man trodde att man inte hade. Stoltheten hos den som för första gången läste en kapitelbok från början till slut!


Kommentera

