Flash from the past

Idag, i lokala skidbacken träffar jag en person som jag känt länge, en av dem som jag och Pelle umgicks med. Det var ett tag sedan vi pratade med varandra sist. Nu möts vi alltså här, i fiket i backen. Han är sig lik.

Direkt börjar han prata om att han har börjat åka mer för det är ju så kul och det finns ju så roliga skidor nu. Ger sig på att berätta om hur han åkt på vissa skidor och det låter förstås dödsföraktande. Jag minns och jag känner till backarna han pratar om. Inte skulle jag beskrivit min åkning på så vis även om vi nog åkt på samma sätt. Det manliga mot det kvinnliga. Så berättar han att han köpt fyra olika par skidor. Och frugan suckar och frågar om han behöver så många och han kontrar med hur många skor behöver du egentligen?! Och hon ba tio av mina skor kostar ju som dina skidor… haha. Det här stannar kvar hos mig efteråt.

Sedan jag skiljde mig har jag köpt tre par skidor. Det är ingenting jag nämner. Jag förstår ju att det är meningen att jag ska tycka att han är så där charmigt tokig när han ser till att ha sådana värstinggrejer. Men det gör jag inte. Jag förstår till fullo att man vill ha bra skidor och när mitt senaste par kom med DHL i våras låg jag på hallgolvet och kramade dem. Hade någon haft åsikter om att jag köpte nya skidor till mig själv hade jag glatt sagt att det har inte någon med att göra och jag är värd dem. Och jag hade aldrig jämfört mina skidor med hur många par skor någon annan har. Jag behöver inte jämföra mig. Och skor?! Jo, det är nog detta som skaver. Aktivitet kontra utseende.

Men jag säger ingenting särskilt. Det är faktiskt nästan så att jag på reflex säger att han är tokig som spenderar sådana pengar på leksaker. För visst var det så här det var? Det var så här man förväntades reagera. Jag förväntas reagera så nu.

Faktum är bara att jag inte har umgåtts med sådana män sedan jag skiljde mig. Jag har inte förväntats vara den förståndiga, den som vet bättre, den som är mindre busig och mer klok. Eller för övrigt den som har mindre pengar.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

2 kommentarer på “Flash from the past”

  1. Linda Says:

    Gubbar kommer alltid vara gubbar… Och många tror att man behöver göda deras egon. Vilket inte stämmer för det är de så duktiga på själva.

  2. Mari Says:

    På tal om den internationella kvinnodagen, som det är jag när jag läser ditt reflekterande inlägg. Intressant!


Kommentera

