Stress!

Som ett brev på posten när det är måndag och växling till pappavecka känner Bill sig sjuk. Denna gång är det illamående. Jag känner hur min stressnivå drar i höjden, jag skulle utföra mirakel på jobbet idag för sedan är jag bortrest resten av veckan. Hur ska det gå nu?

När jag sjukanmäler henne passar jag på att titta i statistiken. Detta är fjärde gången denna vårtermin. Alla gånger på mammavecka, tre av fyra på en växlingsmåndag.

Fan. Fan. Det är mycket möjligt att hon är sjuk nu men nog känns det som att hon knappast varit sjuk precis alla gånger.

Jag tänker tillbaka på veckan. Den har inte varit helt smidig men började bra. Glada barn som kom från Pelle på måndagen, de hade haft en strålande pappahelg. Jättebråk i tisdags kväll då jag ville att Bill skulle städa rum och hon ljög mig full att så var gjort. Senare på kvällen visade det sig att det såg förjävligt ut och jag blev ARG. Arg för den trovärdiga lögnen och gullandet med mig för att jag inte skulle misstänka någonting. Skidåkartorsdagen kände jag inte igen henne alls. Bill surade ihop över att behöva bära en extra tröja i skidbacken och därefter var hela dagen förstörd. Hon grät och skrek och härjade om allt – inklusive vem som skulle sova var på hotellrummet.

Efter detta en bra fredag, bra lördag och bra söndag. Och nu är hon sjuk. Eller? Puä.

Åtminstone har jag plockat bort allt som kan ses som ”belöning” för att säga att man är sjuk. Inte följa med mig på jobbet och, spela, äta kakor och dricka choklad. Inte sitta hemma i soffan och spela heller. Är man sjuk behöver man vila – gå och lägg dig!

Explore posts in the same categories: Mammaliv, Uncategorized

4 kommentarer på “Stress!”

  1. Helga Says:

    Det där är så svårt! Q känner sig ofta obestämbart dålig. Känslig själ? Lite lat? Tråkigt i skolan? Eller brutal mamma som ens ifrågasätter?

    Jag kör också tråkkur vid sjukdom. Vila och eventuellt läsa, absolut inte spela.

    Skönt att läsa att fler har härjande ungar förresten. Våra har nästan förstört drömsemestern genom att tjafsa om det mesta. Som t ex vem som sitter var vid restaurangbordet. Hatar!


  2. Fy, känner igen det där. Här har 1an varit sjuk minst en fredag i månaden hela hösten och in i januari. Alltid på växlingsfredag till pappavecka 😞.
    Har inga goda råd mer än det som du redan följer – inget dataspel etc utan vila och möjligtvis läsa.

  3. Haren Says:

    Svårt. Det är ju inte alls säkert att även om det på ett plan har med att få vara med dig extra mycket, eller att förändringar är jobbiga för henne, att hon är medveten om det. Sedan jag har blivit sjukskriven utmattad har jag fått höra så många historier från vuxna kollegor om alla deras symtom innan det gick in inläggen- syndromen, illamående, ständiga infektioner, osv osv i oändlighet. I helgen trodde jag själv att jag fått kräksjukan pga illamående och gick och lade mig. Mannen sa direkt att det är nog snarare att vi haft en hög energinivå. Han hade rätt för det gick snabbt över. Det jag vill säga är att man kan känna sig och tro att man är sjuk i kroppen när det är själen som är orolig eller behöver vila. Kanske går det inte att få reda på förrän hon varit hemma ett par timmar vilket det var. Kanske vet hon inte själv. Gissar att du kanske behöver ta med ev sjukmåndagar i din planering av veckan?

  4. Anna Says:

    Jag har efter en liknande resa konstaterat att mitt ena barn med vissa mellanrum behöver ”ladda batterierna” och få vara hemma själv i lugm och . Detta tar sig ibland I uttryck i olika sjukdomssymptom. Initialt blev jag både oroad och stressad och trodde det hängde ihop med pappan, överlämning och/eller skolan. Och på sätt och vis är det nog så men i vårt fall nog mer att det är summan av allt och kanske tryggheten att kunna bli sedd och lyssnad på hos mig som gör att det oftare sker hos mig än pappan. Det tar på krafterna att växa, gå i skolan OCH flytta mellan skilda föräldrar.


Kommentera

