Giv mig tålamod och gör det NU

Umgänge med dotter som är inne på femte dagen med feber och tredje dagen i princip utan mat:

Dotter: Jag har tråååkigt. Vad ska jag göra? Jag: Jag vet inte. Rita någonting? Dotter: Alla mina pennor är dååååliga! Jag: Läs en bok? Dotter: Jag har ingen som är bra!!!

Jag (plockar ur välfyllda bokhyllor): Karlsson på taket? (Jag GILLAR INTE den.) Mästerdetektiven Blomkvist? (Näää!) Lilla huset på prärien? (Dålig!!!) Madicken? (Näää!) Samling med spökhistorier? (Jag GILLAR INTE spökhistorier!) Ponnyklubben och cirkushästen? (Jag GILLAR INTE hästar!) Prostens barnbarn? (Den har vi redan läst!)  Agaton Sax? (Buääää!) osv osv osv.

Jag andas och andas och avhåller mig från att kasta en bok eller två på barnet. Går i stället in i hennes rum och plockar fram nyfådd pysselsats där man ska fläta armband. Men jag VET INTE hur långa snörena ska vara! Gråt! Jag: Hello Kitty-pusslet som ska bli en boll, det som du aldrig pusslat! Dotter: Men det är dumt! Det går inte! Jag kan inte det jag har aldrig kunnat det!!! Jag andas genom näsan. Ser syskrinet. Virka? Ska jag lära dig virka? Jag gör några luftmaskor. Men jag kan inte det för jag är dåååålig! Gråt. 

Jag ger upp.

Om du skulle ha strukit mina pärlplattor så kunde jag ha pärlat mer, säger dotter surt med hänvisning till ostrukna pärlplattor som ligger i köksfönstret. Men det kan jag göra, säger jag och går ner och plockar fram strykjärn direkt. Dotter slutar gråta av pur förvåning och tar med pärlor mer till köket. Sätter igång att pärla.

Dotter: Visst blir det fult? Du tycker att allt jag gör är fult. Alla tycker att allt jag gör är fult! För jag är dååålig! Jag: Jaså du kan läsa tankar? Och inte bara mina tankar – hela världens tankar? Wow! Det är du nog helt ensam om i världen faktiskt. 

Därefter tar modern timeout och hämtar pizza. Son äter pizza, moder äter pizza, dotter tvingas att äta minibit pizza och sedan ytterligare  en minibit pizza.

Dotter: Kan vi spela Råttfällan? Jag: Okej då. 

Första omgången oavgjort; 28 – 28. Andra gången har jag och Bull (vi är på samma lag)  31 pluppar. Dotter hävdar att hon har 35 pluppar. Jag: Hallå där! Det kan inte ha blivit FLER pluppar sedan förra omgången. Dotter: Jo! … näe…. eh… jag räknade fel. Jag: Du räknade inte fel, du fuskar ju!!!

Påsklov my ass.

Explore posts in the same categories: Mammaliv, Uncategorized

One Comment på “Giv mig tålamod och gör det NU”

  1. mickis Says:

    Med tanke på humörsvängningarna låter det som om våra döttrar kan vara i samma ålder…
    SÅ SKÖNT att höra att det låter exakt likadant i flera hus.

    Skulle jag ha skulle jag skicka extra tålamod och nerver men de håller på att ta slut så det får bli förståelse som skickas istället. 🙂


Kommentera

