Ugglor och fåglar

Min Farmor samlade på tekannor och ugglor. Det senare kom sig av att hon, som scoutledare, var Ugglemor. Hon hade en hylla full med ugglor i olika storlekar, vackra och småtokiga. När jag ser en prydnadsuggla tänker jag på henne. 

Och själv samlar jag på en speciell sorts blå glasfåglar. Efter flytten till mitt eget hus fick glasfåglarna komma fram på riktigt. Som en symbol för det nya, för att lyfta fram vad som är vackert, för mitt nya liv. Numera äger jag över 40 stycken och nästan alla är olika. De finaste har jag fått. Den första fick jag av min Farmor när jag var åtta, hon hade haft den som prydnad i vardagsrummet men förmodligen ledsnat. 

I veckan hade jag ett par timmars träff med Mellansyss som hade lyckats matcha sin tjänsteresa med min tjänsteresa. Jag fick ett paket med två nya fåglar.

Jag ställer dem i mitt fönster och tänker på henne och på Farmor och på mitt lyckliga frånskiljda liv där jag kan lyfta fram så många vackra saker. 

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

One Comment på “Ugglor och fåglar”

  1. UllaH Says:

    Roligt att samla! För mig är det flodhästar.


Kommentera

