Läslust

Vi har fått hem papper om hur viktigt det är att hålla igång läsningen under sommarlovet. Vi har fått hem papper om någon djävulsk uppfinning som låser surfplattan och tvingar barnet till läsning och att svara på läsförståelsefrågor för att plattan ska låsas upp. Pappret om eländet ligger på köksbordet för jag vet inte var jag ska göra av det. Jag har inte samvete att slänga eländet samtidigt som tonen i det dödar till och med min egen läslust.

På utvecklingssamtalet pratade Specialfröken också om just detta. Så många saker som hon inte minns och inte berättar av vad Bull har gjort under året, men en replik har vi fått återberättad flera gånger. Hur Bull sa Det känns som att jag har glömt alltihop! vid terminsstarten. (Som om det fanns något att glömma, har jag svarat. Han lärde sig ingenting i förskoleklassen, det han lärde sig var att han inte kunde någonting och att han var rädd för bokstäver.)

Och jodå, jag förstår att läsningen måste underhållas. Alltså bad jag om hjälp med att hitta en bok. En bok som man kan läsa en eller två sidor i varje dag under sommarlovet. En bok med handling, en bok som är intressant, som väcker lust att läsa vidare. En bok som är enkelt skriven förstås, men en riktig bok. Igår öppnade jag för första gången sommarlovsboken som specialfröken skickat hem.

DUM I HUVET. Dum i huvet.

Tips på bättre litteratur mottages tacksamt. Gärna böcker som innehåller hundar, vargar eller superhjältar.

Explore posts in the same categories: Mammaliv, Uncategorized

37 kommentarer på “Läslust”

  1. Jaana Says:

    Va? Vad är det där för nåt?? :O

  2. Paula Says:

    Det var då det dummaste!

  3. Maria Says:

    Hej, det är ju inte riktigt klokt!

    Fråga på biblioteket tycker jag. Det varierar ju förstås men en del personal ät riktigt duktiga på att ge tips! Sen tycker jag personligen att det är jättemysigt att hänga på biblioteket. Hos oss har dom en myshörna där man kan läsa för/med barnen osv. Bra för läslusten:)


  4. min son lånade en lättläst bok om fakta på bibloteket – så fick vi prata mycket om taomer (det gillade jag också). igår försökte vi läsa i en dinosaurie-fakta bok (i hopp om samma resultat du tänker – en isda eller två om dagen) men den hade mycket högtravande språk. MEN som sagt det finns spännande faktaböcker i serien ”lätt läst”….
    jag följer och hoppas på massa bra förslag här i tråden…

  5. ankaspringer Says:

    Men vilken idiot! Och varför avslutas raderna ens med punkt, det där är ju inga hela meningar. Och de märkliga orden – lis, mal, mes. WTF! Du kan ju lika gärna köpa ”Sörgården” på antikvariat – mor är rar, far är en orm.

    Den här serien läste min systers pojke för ett år sen, när han gick i förskoleklass. Mycket spännande! Kanske kan Bull behöva lite hjälp, men det är det i så fall värt. Jag har läst några för min pojke också, men han är lite för stor. Bra om man tänker sig en stockholmstur i sommar också!

    https://www.adlibris.com/se/bok/drakar-i-globen-9789129688054

  6. Lisa Says:

    Jag tänkte precis tips om böckerna som Anka tipsat om här ovan. Min dotter har precis slutat förskoleklass, hon älskade dem. (Hon har inte alls greppat det där med bokstäver och är besviken för hon trodde det skulle vara lätt, men vi har gjort så att jag har läst vad kapitlen heter och så har hon utifrån det fått lista ut vad bokstäverna heter). De böckerna är fantasy, så det beror ju på om han gillar det. Annars kan jag säkert komma med andra tips, men de böckerna uppmuntrar verkligen till läsning.

  7. Lisa Says:

    Det finns två serier om Jack, varje serie har fyra böcker. Ni ska nog börja med den andra serien, inte den där första boken är drakar.

  8. Lisa Says:

    Spammar. Menar naturligtvis att ni ska börja med den första serien, vilket inte är den som Anka länkade till.

  9. juliaoromeo Says:

    Böckerna om Nelly Rapp har mina barn läst. Ganska stor text, men inte jättelätt. Kanske några meningar varje kväll räcker till att börja med.

    Nelly och hennes kompis Valle löser mysterier med spöken, häxor och diverse andra filurer.

    Skrivna av: Martin Widmark och Christina Alvner.

  10. Lisa Says:

    Fortsätter spammingen…

    Sen har ju Mats Strandberg (som skrev cirkeln) precis släppt en bok om en hamnskiftare (är det så det heter?) Som riktar sig till barn 6-9 år. Ska handla om en hund-varg, det var därför jag kom att tänka på den. Men är första boken av en serie på tänkta tre, tror jag så det beror ju på om den slutar hängande i luften.

    Lasse-maja och Nelly rapp gillar många barn, men jag stör mig på att det alltid ska finnas kärlekshistorier bland de vuxna i böckerna. Olika-förlag ska ha en serie om äventyrare som liknar nelly rapp, men utan kärleken. Olika förlag har ju just inriktat sig på normkritiska böcker.

  11. Anna Says:

    Hahahahahahahahahahahaha! Dum i huvudet var bara förnamnet.

  12. Pau Says:

    Jag blir förbannad. Undrar vad specfröken själv läser i sommar. Om hon läser…

    Axel och Omar kanske? http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Solgatan%201

  13. Catrin Molander Says:

    Får man tipsa om Bamse eller annan enkel serie? Favoriter hos oss! Och Julia Donaldsson! Kul bilder och på vers. Min yngsta lärde sig verserna av mig när jag läste och sen texten som passade rimmen från boken…. Lennart Hellsing är också bra på det sättet.
    Mer widmark finns för yngre barn också, en favvo om ett äventyr bland vilda djur (minns inte namnet, men bibliotek är bra!).
    Lycka till!

  14. Maria från Västerås Says:

    Jobbar på bibliotek och det finns hur mycket böcker som helst att välja på. Det specialfröken har valt var det värsta jag har sett. Skulle inte komma in på vårt bibliotek!

    Lättlästa böcker är tex böckerna om Boris av Mats Wänblad, Bross är också en populär författare hos oss. Böcker med riddarskolan skrivna av Ljunggren.

    Kapitelböcker som ni kan läsa tillsammans är tex böckerna om Tam av Jo Salmson, hennes senast serie är också bra kommer inte ihåg vad den heter mer än att det är en kille som är med om olika äventyr. Kungar, hästar och drakar kommer jag ihåg.

    Finns som sagt var mycket att välja på och gå till bibblan och låna olika böcker. Gärna från olika serier för barn vill gärna läsa samma böcker om de har möjlighet. Lasse Majas detektivbyrå är oerhört populär av Widmark.

    Lycka till.

  15. Lisa Says:

    Böckerna om Ture och hunden hej. Den läser min 6åring glatt! Eller gör en ordburk, fyll en burk med favoritord och ev en bild till, fick våra 4 åringar att börja läsa

  16. Mia Says:

    Är ingen expert på läsinlärning men tror stenhårt på att som förälder läsa högt framför allt. De böcker en som läser knackigt klarar själv är liksom inte spännande nog. Bättre då att öva läsning i någon form av lek, typ frågekorten i något spel eller meningar som ger ledtrådar i en skattjakt eller att han får läsa första meningen i varje kapitel när du läser högt, eller något spel på datorn där man måste läsa meningar för att förstå vad man ska göra härnäst, typ ”hoppa genom att trycka på piltangenten”. Den där boken på bilden är det värsta jag sett.

    Kämpar själv med att försöka få min elvaåring att läsa böcker, det går trögt. Läsa kan han men läser gör han inte, om man säger så. Fjortonåringen läser lätt en bok om dagen. Det handlar mycket om intresse och personlighet. Men en sak jag märkt är att för lätta böcker ALLTID funkar sämre än för svåra böcker.

  17. chokladmoose Says:

    Specialtecken kanske skulle hitta ett nytt yrke under sommaren . För hon hade uppenbarligen väldig ”otur när hon tänkte” att den boken skulle öka läslust och bidra med något.
    Har inga barn som läser ännu och min 6-åring är inte intresserad ännu.
    Men jag tänker mig att serietidningar med korta meningar i men med häftiga historier borde kunna vara roliga.
    När jag var liten ville min syster inte läsa, men när hon insåg att jag kunde läsa texten på tv på engelsk språkiga program gick det snabbt.
    Hur är det att läsa instruktioner i tv-spel? Där finns det ju en stor poäng i att kunna läsa själv.
    Tycker att allt som får dom att vilja är bra oavsett vad det är för texter.

  18. Annica Says:

    Här är några böcker som mina tjejer gillade när de var små

    http://www.adlibris.com/se/bok/stora-boken-om-sandvargen-9789129665208

    http://www.adlibris.com/se/bok/gittan-och-gravargarna-9789129655087

    http://www.adlibris.com/se/bok/gittan-och-algbrorsorna-9789129661323

    Specialfröken borde tvingas läsa den boken hela sommaren, om och om igen…

    Trevlig sommar
    Annica

  19. fullofmind Says:

    Tycker läslusten är viktigast att väcka- då kommer läsandet av sig självt efter tag. Gå till bibblan och få hjälp att hitta ngt Bull gillar. Vi brukar också låna strömmande ljudböcker på vår bibbla. Då kan barnet lyssna på boken, tex i en platta, och samtidigt följa med i pappersversionen. Det blir inte så kämpigt, och mycket roligare. Inte samma sak som att läsa själv, men jag tror som sagt att det är viktigast att väcka lusten att läsa i första hand.

  20. Ulrika Says:

    Herreduminskapare! Jag läste vad som stod och fattade först inte att det var ord – jag trodde bara att det var stavelser. Jag fick inget sammanhang. Och specialfröken kan ju inte vara speciellt bra på sitt jobb – din specifikation på lämplig bok var ju tydligare än tydlig.

  21. Christina (bibliotekarie...) Says:

    Ursäkta språket, men vilken jubelidiot! Absolut ingen får lust att läsa av den boken!
    Mats Wänblads böcker om Boris Monstersson är bra, liksom samme författares böcker om sjörövare. Helena Bross böcker om Axel och Omar är bra, korta meningar med lätta ord. Om det behöver vara ännu lättare har Mats Wänblad skrivit några med typ tvåordsmeningar, men ändå med handling, Asta kastar och Bea handlar tror jag de heter.
    Sedan finns massor med böcker med lite mer text, Helena Bross böcker om klass 1B; Moni Nilssons om Slatten och Kakan mfl. Kolla på biblioteket!

  22. Mary Says:

    Mitt barn har också gått ut 1:an och läser mycket (!) långsamt, vilket inte behöver vara något problem än så länge enligt hans lärare. Det tycker inte jag heller att det är, även om vi håller koll på det. I hans klass ska de som behöver det när de börjar 2:an få lite extra stöd med läs- och skrivinlärning (inte tidigare, alltså). Hans lärare rekommenderade följande saker under lovet för alla barn i klassen:
    Läsa på vägskyltar o dyl om man är ute på utflykter eller resor
    Hitta tillfällen att skriva vykort
    Läsa serietidningar om barnet gillar det (mitt barn läser Bamse)
    Jag tycker att det är lagom nivå! Bra om det är roligt och meningsfullt och läsa och skriva. De har gott om tid på sig att bli bra på det. Eller borde få ha det, i alla fall…

  23. Mats Says:

    Vad sägs om att skaffa några superhjälteserier med de figurer han gillar? Det kan ju vara lite klent med utbudet just nu, men det fi ns gott om ställen att köpa dem begagnade. Gillar han superhjältar, ge honom superhjältar!

  24. Maria Says:

    Vissa har helt enkelt fel jobb…

    Mitt tips blir att gå till biblioteket. Tycker att en del som jobbar där är riktigt duktiga på sortimentet och där vi bor finns även läshörna så man kan läsa och mysa lite. Inspiration! På vårt bibliotek finns även serier typ tintin. Skräp brukade min pappa säga om det- huvudsaken man läser, brukade min svensklärare säga:)

    Lycka till!

  25. Ekomamma i stan Says:

    Omg!

    Mina barn är för små för att läsa så har inga tips, men tar gärna till mig av de du får.

  26. Jenny Says:

    Mina killar, och framförallt den yngre, har gillat Fredde Granbergs böcker om Elak & Pucko. Humor på rätt låg nivå men det har fnissats massor och verkligen väckt lusten att läsa själv. 🙂 Svårt att veta om det passar Bulls nivå, men jag läste partier högt och sen tog den yngre sonen över och repeterade för sig själv.
    Lycka till med Bulls läsning! Jag tror han knäcker det hela med buller och bång precis som med allt annat! 🙂


  27. Vad i helvete?!! Jävla idiot. Jag hade inte heller lärt mig läsa med den boken. Morr

  28. Elvira Says:

    Det var den värsta och sämsta s.k. läsinspiration jag någonsin sett! Mycket värre än ”Mor ror. Mor, mor, orm! Far är rar” som fanns när jag var liten. Det finns väl ändå gränser för hur dum i huvudet en ”specialfröken” får vara! Stackars barn som ska ha med henne att göra, de blir ju helt nertryckta i kängskaften. Rekommenderar också roliga böcker, serietidningar, t.ex. gamla kära Kalle Anka osv. Mina ungar gillade t.ex. böckerna om Frans, men Frans kanske är lite passé i dag? Det finns hur som helst massor av vettiga lättlästa roliga böcker att välja mellan, varför då komma dragande med ”So i mos”? So = sugga, alltså kvinnlig gris – handlar den obegripliga texten månne om specialfröken? 🙂 (Usch vad jag blev elak!)

  29. Helena Says:

    Men herregud! Jag trodde först att det där skulle föreställa någon slags konstig övning där man ska fylla i bokstäver som fattas, det går ju knappt att få det till något vettigt. Bedrövligt!

    Mitt boktips (utöver serierna om Tam och Jack som tipsas om ovan) är en serie böcker som heter ”Lätta fakta om…” från Berghs förlag, som finns om allt från dinosaurier till kroppen till riddare. Alla har olika författare, men de är skrivna i samarbete med sakkunniga, och de vi har läst har ett språk som är på en bra nivå.

  30. Erica Hällin Says:

    Herregud. Stenåldern ringde och ville ha sin läsebok tillbaka. Så synd, när det finns så mycket bra. För läsinlärning är läseboken ”Alvägen 1” av Martin Widmark en stark rekommendation. Till den finns också en arbetsbok som är fantastiskt bra. Det kan du hälsa specialfröken. Annars kan jag varmt rekommendera ”Stjärnsvenska – läs i nivåer” också ett pedagogiskt material för läsinlärning där varje liten bok har frågor i slutet så man tillsammans kan diskutera vad texten handlar om.
    /Fröken Erica

  31. Louise Says:

    På biblioteket där jag bor (Mölndal) kan man låna e-böcker. Det gjorde det hela så mycket enklare med sommarläsningen för vår 7-åring som inte var särskilt intresserad av att lära sig läsa. Och så mycket enklare när böckerna lånas från soffan och lämnar tillbaka sig själv och har man lånat en tråkig bok kan man byta hur många gånger som helst. Sedan tänker jag som alla andra att specialfröken är ett nöt och att hennes lästips dödar all läslust och att det nog är bättre att inte läsa alls än att läsa den boken. (Två av mina barn har alltid vägrat följa skolans standard för inlärning och nu 15 och 10 år gamla inser jag att det går fint ändå.)

  32. Ullis Says:

    Men herre gud! Och innan jag fattade vad Lis är!!! Och so??? När använder man det ordet förutom i korsord? Var man inte dum i huvet innan så blev man det nu! Tyvärr har jag dåligt med tips, mina barn är så stora så har ingen koll längre. Men blev så upprörd så jag var tvungen att skriva av mig lite!

  33. lisa Says:

    Detta är kriminellt Maja! Du måste ta detta högre upp (efter sommarlovet)!

  34. annannan Says:

    Det finns ju annat än böcker om avsikten är att öva på läsningen av ord och meningar. Lekar och uppgifter som man ska läsa enkla instruktioner för att kunna genomföra. Vi som gillar att läsa böcker glömmer nog lätt bort att det inte är det enda man har läsning till.

    Jag har inga konkreta tips eller egen erfarenhet att komma, men det slog mig att ingen annan har pekat på detta. Nog fasen måste det finnas ord/läsbaserade spel för plattan!

  35. rektorjennie Says:

    Jösses.

    Välj bok med ett innehåll som intresserar! Läs tillsammans. Sonens läsläxor brukar gå till som så att jag först läser högt och sen läser han kapitlet igen.

    ”Lätta fakta fotboll” samt en bok om Zlatan var det som fick det att ”släppa” så att sonen vågade prova att läsa själv. Nån kväll när jag sa att nu orkar jag inte läsa de där jäkla böckerna igen…

    Sen är det som så med lästräning att det inte spelar nån roll vad man läser. Det viktiga är att man läser.

    Så läs trafikskyltar, mjölkpaket, omslagen till TV-spelen… Vad som helst! Spelar ingen roll vad. Bara läs. Öva. Uppmuntra.

    Och serietidningar är inte att förakta. Bamse övar upp ordförrådet och ger en massa annan viktig kunskap.

    Och släng in den där tråkiga boken i nåt skåp nånstans. Poängen med att kunna läsa är att man vill komma åt innehållet. Utmana det intresset istället. I vårt fall var det alltså att för hundrafemtifjärde gången få höra om fotbollens regler och historia… Ska du få det får du allt pröva själv..

    Hälge och Tigers bok är annars de två ”skönlitterära verk” som fallit min yngling i smaken.

  36. rektorjennie Says:

    Jo!

    Om man vill öva läsning/skrivning är det toppen att skriva brev/lappar till varandra.

    Son och make hade hysteriskt roligt förra sommaren när de skrev typ ”du är prutt” och sånt till varandra.


Kommentera

