De kan ta sina probleeem och stoppa upp dem

Vid middagsbordet och jag tjatar som vanligt på att Bull ska använda kniv och gaffel ordentligt, inte spetsa potatisen på gaffeln och gnaga på den som på ett äpple. Han håller, enligt min mening, besticken i fel hand. Det är så svårt att få till det. Finmotoriska probleeem ekar det i huvudet på mig från utvecklingssamtalet.

Bull vill inte hålla kniven i höger hand. Jag är starkare med den handen, säger han och visar på den vänstra. Men du skriver ju med höger, säger jag. Ja men jag ritar med vänster, säger han.

I kväll har vi utrett det hela. Ta mig tusan. Ungen skriver med höger men ritar med vänster. Inte underligt att han grät i förskoleklassen och sa att han blev så trött av att hålla i pennan. Inte underligt att saker ser bakvända ut för mina ögon.

Finmotoriska probleeem, sa de på utvecklingssamtalet. 

Pelle är vänsterhänt. Vad Bull är, det vet jag inte. Men nog har han svårt med skrivandet med höger. Och varför ritar han med vänster? Kan det vara så att han egentligen är vänsterhänt men av någon anledning valt höger att skriva med? Kan han vara dubbelhänt? Är det svårare att lära sig skriva och rita om man inte uttalat är bättre med en hand? Och de gånger han skrivit saker helt baklänges, hur höll han egentligen pennan då? Ett eventuellt tecken på dyslexi fick vi höra av logopeden. Ett tecken på vänsterhänthet, läser jag på nätet. Kom gärna med råd för på det här området är jag helt grön.

Läsningen jobbar vi på. Dock får specialfrökens hemska bok ligga kvar längst ner i väskan. I stället författar jag till frukost, lunch och middag små lappar som ska läsas. De ska vara galna och roliga. I kväll totade jag ihop detta:

Hulken och Yoda

bor i en låda

De sjunger sånger

om kalsonger

När Bull (ibland med viss assistans, kalsonger är ett svårt ord) är rutinen att han blir skrattarg på mig för att jag förolämpar hans hjältar. Han skrattar och anfaller mig genom att kasta den ihopknölade lappen på mig ett antal gånger.

Och varje måltid är han motvilligt men litelite intresserad av vad det står på lappen den här gången.

Explore posts in the same categories: Mammaliv, Uncategorized

12 kommentarer på “De kan ta sina probleeem och stoppa upp dem”

  1. fullofmind Says:

    Du är något på spåren! Kanske är hand tvåhändig, eller så har han trott att en måste skriva med höger, och kämpat på som förr i tiden i skolan. Föreslå att han provar att skriva med vänster och se vad som händer? För övrigt skriver de flesta barn de bak och framlänges och på alla möjliga kreativa sätt i början. Det är nog snarare regel än undantag. Först längre fram kan en börja urskilja vänsterhänthet eller dyslexi ur det. Kram

  2. Erica Says:

    Hej Maja.
    Med den problematik du beskriver så är det bättre att han får skriva på iPad. Ladda hem Skolstil2 (kostade 50 spänn sist jag kollade) då kan han skriva och lyssna hur det låter med talsyntesen. Vi använder det med gott resultat för våra skolbarn åk F-3.

    Kram.

  3. Ullah Says:

    Jag vill inte vara ohyfsad, jag bara undrar varför det skulle vara bättre för honom att skriva på iPad. Då tränar han väl aldrig upp motoriken i händerna? Eller missförstår jag något?

  4. Erica Says:

    Jag skrev nyss ett svar som verkar försvunnet. Googla gärna Tragetonmetoden. Har du fler frågor får du gärna skriva igen så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.
    /Erica

  5. Erica Says:

    Ok. Jag gör ett nytt försök.

    Ibland är det så att äpplen är äpplen och päron är päron.

    Finmotorik kan man träna på massa olika sätt. Man kan klippa, måla innanför linjer, pärla pärlplattor (finns även mini-pärlor) bygga lego (finns även mini-lego) man kan sy…mm.mm.

    Om det är jobbigt med finmotorik för barnet så sätter det (självklart) käppar i hjulet för skrivning. Vill man träna skrivning, stavning, ordföljd och meningsbyggnad, punkt och stor bokstav mm kan man med fördel göra det på iPad/dator med talsyntes.

    Grundaren till denna teori är norrmannen Arne Trageton. Hans metod har senare utvecklats inom olika skolor men grundtanken är densamma.

    När jag googlade själv så hittade jag massa jobbiga uppsatser man inte orkar läsa men den här verkar ok

    http://www.studentapan.se/product/detail/76198/essay/

    En av hans böcker:

    https://www.liber.se/Hogskola/Lararutbildning/Forskollararprogrammet/Kommunikation-och-sprak/Att-skriva-sig-till-lasning/

    Nåväl. Det finns fördelar och självklart även nackdelar med denna metod. Det sorgliga i denna historia om Bull, är att fröknarna kanske inte riktigt är med i de senaste diskussionerna som finns kring den nya forskningen i ämnet. Världen har nämligen snurrat på sedan Lo i ål eller vad i hela fridens namn det var de trodde han ville roa sig med…

    Jag jobbar även med:

    http://www.enlasandeklass.se/lasforstaelsestrategier/

    samt

    http://www.mynewsdesk.com/se/liber_ab/news/stjaernsvenska-laes-i-nivaaer-upplevelse-30959

    som jag tycker är ett jättebra material.

    Förresten – Huset på Alvägen av Martin Widmark är också ett jättebra material om man föredrar penna framför iPad.

    Det jag försöker säga är helt enkelt – det finns så himla mycket bra. Varför i hela fridens namn hänger de inte med i forskningen?

    Ring skolverket och framför ditt problem.

    Det är inte din uppgift att lära Bull läsa.

    Det är skolans förbannade skyldighet.

    Maila mig om du vill. Du får gärna ringa också.

    Med vänlig hälsning

    Erica – som jobbat sedan 2002 med att lära barn att läsa och skriva – på massa, massa olika sätt. För alla människor är olika. Det är sen gammalt.

  6. Mary Says:

    Jag tror att du är på helt rätt spår när det gäller vänsterhänthet eller tendenser till det. Jag har inte dyslexi, och jag lärde mig läsa när jag var fyra och ett halvt. Men jag skrev envist spegelvänt när jag lärde mig skriva. Likaså mina syskon, som också alltid haft väldigt lätt att läsa och lärde sig tidigt. Vi har flera nära vänsterhänta släktingar, ett par av oss är vänsterfotade och själv gör jag en massa sådant som utpräglat högerhänta inte ”ska” enligt olika tester, vars vetenskaplighet jag dock inte kan bedöma: lägger alltid vänster tumme överst när jag knäpper händerna, m m.

    Sedan kan det väl förstås helt enkelt vara sådant som barn gör också, men… Ritar han med vänster hand så låter det som en stark tendens, tycker jag spontant, utan att kunna något om det.

    Angående finmotoriken så kanske det bästa och roligaste är att göra finmotoriskt utmanande saker som han gillar? Som Erica redan var inne på. Om han gillar att rita så är det ju toppen. Det är ju nästan som att skriva, rent motoriskt, åtminstone om det finns distinkta former som ska uttryckas.

    En ny specialfröken låter ju som en gudagåva. Då har ni en chans att få en proffsig bedömning av vad Bull behöver för stöd, om han nu behöver något.


  7. Jag är högerhänt men äter också med kniven i vänster hand. Kan helt enkelt inte äta rätt…

  8. johanna Says:

    Min skriver och gör det mesta med höger men kastar bollar och stenar(?!) med vänster. Finns nog en massa kombinationer.


Kommentera

