Septemberhjärta

Bull hade ett fantastiskt födelsedagskalas hos Pelle. En hel hord vilda barn krigade på gräsmattan med Nerfvapen. Pelle som initierad lekledare med militärröst och hela-handen-pekanden till barnens förtjusning. Jag, Nya och Arne som närvarande och fullt fredliga vuxna.

För mig känns det i hjärtat. På ett bra sätt. Det är klart att september i Pellehuset känns. Jag gick här med en alldeles nyfödd Bull medan Pelle flyttat ut och bodde hos sina föräldrar. Hur skulle det bli, tänkte jag då. Och jag gick här, ensam i hjärtat bland gula löv med en fyraåring och en tvååring när Pelle hade flyttat till lägenhet två år senare.

Nu får jag gå här med Arnes arm runt midjan. Nu får jag gå här glatt konverserandes Nya. Nu får jag stolt se min son i fullt umgänge med kompisar. Och nu får jag sedan lämna och åka hem till mig. Till mitt hem. Till hemmet ingen kommer att kunna önska ut mig ifrån. Det där nätta, ljusa som jag fantiserade om i september för åtta år sedan och i september för sex år sedan.

Sprickorna i hjärtat är ihoplimmade men ibland känns de. De känns i rädslan för att allt alltid är bräckligt. Det känns som att jag är mycket skörare nu än innan allt. 

Explore posts in the same categories: Majaliv, Mammaliv, Uncategorized

3 kommentarer på “Septemberhjärta”

  1. Kristina Says:

    Man blir skörare av stora jobbiga livshändelser; allt det där om att de gör en starkare är nonsens. Men det finns andra värden i livet än att vara stark; i bästa fall blir man också mer empatisk och omtänksam av att ha tagit sig igenom att livet faller samman.

  2. Sus Says:

    Jag har hittat din blogg. Det här inlägget får mig att känna hopp för framtiden. Jag är väl mer eller mindre i den situation som du var i för några år sedan. Men jag tror allt kommer att bli bra tillslut.


Kommentera

