Ubergnäll

Bull blev sjuk i fredags. Eller snarare i torsdags kväll då han plötsligt klagade på ont i magen och illamående. Det här händer ju då och då så jag blev inte speciellt orolig. Men när han, på fredagsmorgonen fortfarande kände likadant fick han vara hemma från skolan. Jag suckade och grämde mig över utebliven arbetsdag.

På förmiddagen fick han plötsligt feber och rejält ont i magen. Jag valde att åka in på akuten medveten om att detta kan vara symptom på blindtarmsinflammation. Efter några timmar blev vi inlagda på barn. Bull blev chockad och skrek och grät. Inte blev det bättre av att han tvingades vara fastande och i stället fick dropp. Ett dropp som, förstås, var ett elände att sätta. Sammanlagt tre stick i armvecken utan annat resultat än att droppvätskan hamnade under huden och gjorde ännu mer ont. Till sist satt droppet på plats på ovansidan av handen. En orolig natt då droppet hela tiden larmade och vi fick ringa på hjälp för att få ordning på det. Febertopp på morgonen och kräkning när han fick dricka ett glas vatten. Men så småningom bättrade han på sig och på kvällen blev vi till all lycka utskrivna. Förmodligen var det ett virus.

Efter det borde jag ha dansat av lycka. Och det gjorde jag ju.

Men så fruktansvärt trött. Jag hämtade Bill hos Pelle och där var det fest. Glada, uppklädda människor som kom ut till bilen där jag stod, ruggig, ful och sliten. Komma hem till ett mörkt, stökigt hus, så som vi lämnade det dagen innan. Bull satte direkt igång att trasha den lilla ordning som fanns genom att bygga fort i hallen och kräva att vi skulle leka Nerf-krig. Jag vägrade. Bill ville ta hand om oss och ville ha full uppmärksamhet för sina omsorger. Jag ville bara vila. Vara tyst och i fred.

Tio timmars sömn hjälpte inte. Jag var lika trött, lika bräcklig. Hela dagen gråtfärdig. Bull var å andra sidan taggig och gnällig. Bråk och bråk. Till sist gav jag fan i alltihop, stängde in mig i sovrummet med en bok och en kaffekopp, låg i sängen och tyckte synd om mig själv. Barnen njöt förmodligen av att slippa míg och spelade spel och tjuvåt allt slisk de kunde komma över.

Jag har känt mig vansinnigt avundsjuk på folk som har helger i städade hem. Helger då man äter brunch. Helger då man kanske går en sväng på stan, lagar mat, pratar. Helger då man inte känner att det är tusen saker man borde hinna.

Utomhus står alla utemöbler och otömda blomkrukor. Allt det jag borde ha gjort. Jag är trött och borde sova men sitter här och försöker hitta igen mig själv.

Explore posts in the same categories: Mammaliv, Uncategorized

2 kommentarer på “Ubergnäll”

  1. Lisa Says:

    Du har gått igenom en mindre kris. Ditt barn har varit inlagt på sjukhus med oklar diagnos. Detta sliter så klart – och du var redan innan sliten. Ta hand om dig (som det brukar stå)! Gör ingenting eller gör något som GER energi.

  2. ankaspringer Says:

    Å, vad jag känner igen den känslan (minus barn på sjukhus, tackolov). Familjeutflykter, bruncher. När åt jag brunch senast? När min pojke satt i barnstol, tror jag. Nu är han tio. Gå en sväng på stan, tjena. Med en unge som vill köpa ALLT och en som vill vara nån annanstans. Ha middagsgäster – haha. Då har jag ändå mer köksskåp än gamla huset och bord för sex personer – jag kan inte skylla på att det är trångt, för det är det inte. Jag får bara inte ihop det.

    Nu var jag på landet med min kille i helgen, stod i köket och sippade champagne och rörde risotto medan han satt i kökssoffan och underhöll mig. Så larvigt mysigt, jag var glad nonstop i nästan ett dygn. Sen raka vägen hem till två speedade barn som avslutade kvällen med att jaga varandra med hårsprejflaskor, sonen fick utslag i ansiktet (jag: ”Det behöver man fan inte vara allergisk för att få, hårsprej ska inte vara i ansiktet!!!”) och alla var arga. Det finns ingen balans, det är på eller av hela tiden. Vill kunna laga mat på det viset HEMMA, utan att behöva låna ut barnen. Vill ha ETT liv i stället för två. Äsch, jag vet ju att du fattar. Kram, Maja.


Kommentera

